torsdag 8 december 2011

Leva i rytm.

Med huvudet djupt ner i böckerna sitter jag i dagarna och skriver på min akupunktur "passeringskrav". 
Jodå, det heter så... En tvådels tenta som innebär att jag skall visa att jag tillgodogjort mig terminens undervisning och litteratur och om dessa skrifter går igenom vinner jag en "biljett" till den riktiga, stora examen i Maj. 
Kul, va? Slita huvudhåren av sig, för att inte tala om hjärncellerna för att få göra det igen... Ha examensångerst, läsa, kontemplera, känna sig oförberedd och sedan, genomföra. Nåja, sånt är nu en gång livet och jag visste ju vad jag skrev under på när jag gjorde det. 

Runt mig haglar kommentarerna: 
"Jag är såååå trött!" stönar väninnan på skolan och lutar huvudet i händerna. 
"Mamma, jag behöver soooooovvva!" mumlar dottern och trycker kudden över huvudet. 
"Tänk att man kan vara så trött, fast man sovit.." filosoferar grannen på bussen. 
Djupaste, mörkaste December har satt sina spår hos många, mycket att göra, intensiva program, julklappar och sista rycket inför ledighet och helg. Det tar tull. 
Själv har jag, som sagt, huvudet i den kinesiska klassikern Huangdi Neijing även kallad "Den gule kejsarens inre klassiker" och är en flera tusen år gammal stöttepelare till alla oss som vill hålla på med kinesisk medicin.
Det finns tillägg i denna bok från olika författare genom århundradena men det bästa är..
Man har sparat mycket av den gamla texten så du kan liksom läsa både och. 

Mycket av fokus på hur man skall leva ligger i denna bok på att följa livets rytm, att se till omständigheterna och anpassa sig till dem. Inte tvärtom... 
Detta är ett utdrag ur Suwen, en av delarna i ovan nämnda bok och handlar om tiden vi är i nu: 

”The three months of winter denote securing and storing. Water is frozen and the earth cracks open. Under no circumstances should yang [influences] now be thrown into agitation. Man goes to bed early and does not arise until late; he should wait to rise until the sun appears. His mind must remain sub-dued and imperceptible’; as if man had already achieved complete self-knowledge.  He avoids cold and seeks out warmth…" [Unschuld 2010:281]

Fattar du nu varför du är så trött?
Du skall gå och lägga dig tidigt och inte stiga upp förrän solen gått upp!
Ring och säg det på jobbet! Tala om det för dagis!
"De gamla kineserna säger att om vintern så gör jag följande...  "
Du kan också hälsa att du jobbar mer på sommaren, om du hinner. Då har du nämligen så mycket annat att ta reda på också men det reder sig säkert. Bara du får sooooova nu...

Njut din Decemberdag och ta dig tid! Man kommer långt med middagsluren också.
Kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar