tisdag 1 december 2009

Religiösa funderingar i ditt och datt!


Mitt i pepparkaksbaket tar hon upp tråden, min åttaåriga filosof och miniälva.
Jag kan förstå varför. Vi bakar kakor, jag är med bara henne och vi sjunger gemensamt på låten "Mary's boychild" som hon skall träna på till skolavslutningen.

"Mamma, jag berättade för L om det där med Ängel Gabriel och blomman, du vet, det där som du berättade för mig om att det var så Maria blev med barn. Att hon inte behövde ligga med Gud eller så.. Jag menar, Gud är ju så stor. Hur skulle det gått till?"
"Jasså, vad sa L då?"
"Han tyckte det var spännande, så spännande att han funderade på att bli kristen!"
Jättefniss!
Hennes bästa vän är nämligen muslim och det har ökat deras fascination för religiösa funderingar, varför vi är olika osv.
"Men mamma, om Jesus var Guds son varför lät Gud honom dö då? Kunde Gud inte bara klivit ner och krossat alla med sin jättelika fot, lyft Jesus av korset och räddat honom?"
"Jesus valde att dö. Gud var missnöjd med människorna, så missnöjd att han funderade på att förgöra dem alla men Jesus tog på sig alla människors synder och dog för deras och vår skull enligt Bibeln"
För visst var det så..tänker jag och inser att det var länge sedan jag läste detta.

Hennes ögon står rakt ut..
"Va, ville Jesus dö? Skulle Gud förgöra ALLA människor? Maria också?"
"Ville dö och ville dö.. hmmm, han valde att dö för att människorna skulle få leva och nej, jag tror att Gud tänkte låta några goda människor komma till honom då han skulle förgöra jorden. Fast jag minns inte riktigt.."
"Sicken dålig pappa Gud är! Vad är det för mening med att vara Gud om man inte ens kan rädda sin egen son?!"
Ja, det kan man ju verkligen fråga sig tänker jag och inser verkligen att det är dags för en Bibel uppdatering om hon skall fortsätta med denna typ av teologiska frågeställningar. Då klämmer hon till med:

"Satt de tre vise männen ihop?"
"VAAA?"
"Ja, satt de tre vise männen ihop? De kom ju samtidigt med de där fårmänniskorna eller vad de nu hette och man får aldrig veta vilka de var en och en liksom.. Och I LasseMajas detektivbyrå spelar Mohammed Karat de tre vise männen och han är ju bara en. Fast han har en kvast över axlarna så han ser ut som tre.."
Hon ser tankfull ut och jag ler..
"Nej, de tre vise män var tre kungar som letade efter den "högste kungen", han från himlen, han, Jesus Kristus. Man får veta vad de hette i Bibeln, de hette Kaspar, Melchior och Balthasar. Fårmänniskorna heter herdar, älskling och de kom först för Änglarna berättade för dem om barnet!"
"Det vet jag! Hette Jesus "Kristus" i efternamn eller?"
Jag hinner inte svara förrän hon hoppar till nästa ämne med ljusets hastighet.

"Mamma, L visste inte vem Buddha är så jag berättade det för honom!"
"Jasså, vad sa du då då?"
"Det viktigaste, att han var en klok man, att han är jättetjock och har långa stora öron! Jag skall bli Buddist när jag blir stor!"

Jag ler! Tänk om livet var så enkelt alltid! Att man kan nöja sig med att följa en man med stora öron för att man gillar det!
Hon har stora funderingar, min gurka och det pågick i timmar.. Den ena efter den andra.
Det är inte utan att det bringar upp saker och funderingar i mig också såhär i juletider.
Såsom Jesus sade: Låten barnen komma till mig för himmelriket tillhör dem!
Jag tror jag förstår.. Öppet sinne, nya funderingar, nya och annorlunda svar.
Välkommen December!


2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Wow! Vilken härlig tankke-karusell! Skrattar så tårarne rinner =)
    De kan vara kluriga dessa öppna barnasinnen, Jag ska nog oxå bli buddist när jag blir stor! =) Kram

    SvaraRadera