fredag 23 april 2010

Person eller handling??



"Vad det än är så säg det!! Berätta det för mig.
Jag kan inte hjälpa dig med något jag inte vet något om. Det är inte säkert jag kan "fixa allt" men jag kan hjälpa dig att bära, ge råd och då slipper du oroa dig ensam!"
Så säger jag till min äldsta dotter varje kväll.
Försöker pränta, banka och lura in det i hennes medvetande till den dagen det verkligen behövs..

Tänk om det vore lika lätt med alla vuxna!!
Kommunicera med mig så släpper mycket av dina funderingar.
Kolla av med mig, så slipper du göra felaktiga antaganden om vad jag tycker som du sedan bygger hela din analys på.

För inte så länge sedan blev jag "anklagad" eller i vart fall "antagen för att" inte tycka om en person inom familjen..Jag blev förbluffad och förstenad.
Ja, jag har åsikter om två eller tre personlighetsdrag hos denna person. Dessa drag "drabbar" ibland andra inklusive mig själv och det är detta jag vänder mig emot.
Att behöva ta denna persons "skit" vägrar jag. Egensinnigt? Envis?
Ja, antagligen båda delar men därifrån till att säga att jag inte tycker om - det steget är långt!

Faktum är faktiskt att jag tycker mycket om just denna familjemedlemmen.
Jag önskar att vi vore närmre men antaganden om att jag inte tycker om, inte kan föredra, leder till att resten av familjen väljer att inte kommunicera om detta alls..
Låter man bli att titta på spöket i hörnet så försvinner det.. Antagligen.. Eller?

Nej, det gör inte det! Det blir större, elakare, får eget liv, lögnen växer..
Jag har slutat fråga eftersom jag ser att jag gör min omgivning obekväm, de vet inte hur de skall förhålla sig. Vad kan de säga som inte "ger mig vatten på min kvarn"?
Varför är det så svårt att se att jag INTE tycker illa om personen ifråga utan om beteendet?

Hur gör alla de därute när de skall skälla på sina nära och kära för något de gjort?
Tror de då att "de slutat älska", eller? Är inte det samma sak?
Man måste kunna skilja på person och handling. Eller i vart fall trodde jag det..

Förbannad? Ja,lite.. Denna bloggen borde handlat om morgonen med min dotter.
Nu handlar den om baby basic psykologi. Några som har gammal, icke uppdaterad programvara som fortfarande kör i deras system!
Dags för ett snack och en uppgradering! God helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar