lördag 22 maj 2010

Min vilja.


"Vet du.. En av de där fyra förklaringsmodellerna du just gav mig skulle ha räckt för att övertyga mig! Ja, jösses, det räcker och blir över. Jag fattar, jag fattar.."
Han skakar sitt blonda huvud, ser på mig och ler milt. Verkar det som bilden av mannen jag så länge valt att inte träffa..? Och, om sanningen skall fram, faktiskt inte "fått" träffa.
Ibland kan man verkligen bygga upp en illusion, ett luftslott, en egensinnig tanke om sakers tillstånd.

Igår fanns det alltså ingen återvändo, jag blev tvungen att träffa Skas. Tvungen att böja mig för hans vilja, invänta hans beslut.. Taggade till tänderna.. proppfull av argument, oro och kamplusta.
Ängelns hand på axeln "Såja, såja.. Han är inte mer än människa!"
Vem tror jag på, ängeln eller min illusion i det ögonblick jag går in?

Som en vän till min berättade häromdagen att hennes mor brukade säga till henne:
"Din vilja står i skogen och växer!"
Vilken signal sänder det till det undermedvetna? Det var det vi diskuterade hon och jag och hur återvinner man denna vilja som vuxen?
Hon gick till skogen, hämtade den, rent bokstavligt. Ett sätt att släppa gamla cirklar.

Jag har inget sånt vad jag vet men när det kommer till sådana som Skas så liksom förväntar jag mig att bli överkörd, att min "vilja skall stå i skogen och växa".
Det blev inte så!
Jag mötte någon som tog min vilja på största allvar, som stöttade mig, som förstod och som skräddarsydde en lösning!
Det finns ingen drömlösning på dilemmat men det finns en bättre och en sämre..
Jag fick den bättre! Den som var min!
Vilja fick en boost! Det kändes gott i detta tunga tidevarv.

Ha en ljuvlig Pinse (Pingst)! Här i Norge njuter vi även Måndagen som helgdag.
Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar