torsdag 6 maj 2010

Nya tider..


"Jag sa till M att du är den klokaste människan jag känner.." sa väninnan på telefonen och jag rodnade djupt, samtidigt som jag kände en mjuk känsla av glädje.
Det är skönt med komplimanger när man går hemma, trillar vagn, sunkar runt i joggingkläder, äter frukost i morgonrocken vid tio.. Då och då kan man verkligen sakna en komplimang.

Det lustigaste med just denna komplimangen var att den startade en kedja av roliga händelser..
Sekunderna efter att vi lagt på droppade det in fyra mail med samma buskap.. Observera då att min mail varit rätt tyst de senaste veckorna.
Sedan ett samtal med en kollega, som berättade om elever som berömt mig. Sådana som träffade mig för år sedan och fortfarande minns..

Uppfylld av lustkänslor tog jag lillan och gick ut i solen.. Jag kanske inte skall sluta som terapeut trots allt. Det är kanske meningen att jag skall fortsätta..
Så, vips, inspirationen! Den efterlängtade.. Står där med en ny kurs. En ny idé..
Vart har du varit någonstans kära inspiration? Som jag saknat dig!!
Skrider till verket, kollar lokalen, tonar in.. Vi kör innan sommaren.

Framme på skolan, hinner knappt in genom grinden förrän en ung man kliver fram, blond, blåögd, charmen lyser.. Han tar i hand, bockar artigt och presenterar sig med fullt namn:
"Hej, jag heter J-M och jag hoppas Claire skall trivas i vår klass och på vår skola"
S
å börjar han lite generat fingra på Selma medans alla andra kommer fram, tjattrar i kör, frågar, ler, stormar oss..
När det dags att gå frågar han om han får gå med en bit. Naturligtvis får han det..

Två meter bort frågar han om jag vill veta en jättehemlighet. Jag svarar att jag gillar hemligheter och att han gärna får berätta.
"Jag är jätteförälskad i Claire!" Han rodnar till fotknölarna men så var det sagt.
"Vad säger du om det då?" Jag ser på min dotter som har svaret skrivet i pannan..
"JJJAAAAA! Det är jag MEEEEE"
Skrattet bubblar upp inom mig, de är ju för söta..

Då säger han, liksom by-the-way...
"Jag har två andra käresta..også.."
"Va?? Då får du minsann slå upp med dem direkt.. För jag är moren hennes och jag liker det ikke!" S
äger jag och försöker hålla mig för skratt.
"Jag lovar!" säger han gravallvarligt och jag ler igen..

Hela vägen hem bubblar hon.. Min stora, lilla tjej..
Nya tider för oss alla och jag antar att jag bara har att vänja mig med att ha en J-M drullandes runt här i tid och otid..
Det blir säkert riktigt trevligt. God dag till dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar