tisdag 16 november 2010

Energier i rörelse.


Oj, idag eller kanske snarare på morgonnatten vaknar jag med huvudet FULLT av tankar - de senaste dagarnas resa, händelser under dagen, funderingar sedan länge, känslor och massa annat.
Det första som väckte mig var nog ett ljud och så kom tanken på mailet från igår så var kedjan igång. Mailet, det borde inte ens nå mig..
Det handlade om en klient, någon som känner sig pressad, någon som måste "bita tillbaka" för att orka. Jag marinerar på svaret, hittar inte orden där på natten, de skall ju inte komma då, de skall komma sedan - när jag svarar.
Ja, ja, jag vet det också. Man skall inte läsa mail när man inte har tid att svara, bättre då att vänta tills man kan svara direkt.

Därifrån reser jag tillbaka till resan...
Älskar att flyga! Ser flygplansvingens vibrerande, känner suget i magen - frihet, frihet.
Plan betyder frihet för mig och ofta god sömn.
Irlands gröna ängar, jodå, de är gröna nu med. Golfströmmens inverkan. De färgade dörrarna, de slitna husen. Att jag var irländare i mitt tidigare liv är det ingen som helst tvekan om!
Leendet går runt när jag hör "You, fecking eiiiitttt.." - hur fult det än är så ler jag inombords.

Tiden med maken går inte att mäta i pengar. Att få tid att bara vara, oavsett vad vi gör, att hinna känna in, att hinna öppna.
Lång lunch på fin italiensk restaurang som aldrig sett röken av irländskt öl, massor av god öl på puben, långa simturen i poolen, mysstunder.
Mina färger kommer tillbaka, det har fattats mig, i bilder, i drömmar, i känslorna.
De svävar emot mig, väver sig in, värmer bilderna, gör mig mera levande.

Artikeln i tidningen, den om sorgen efter någon.. Orden som låter lite väl dramatiska men som svetsar sig in, har betydelse för mig, i översättning:
"Sorgen är som en operation, utförd på allmän plats, utan bedövning"
Mmm, delar av mig förstår vad hon menar, delar smärtan..

Den röda linjen på golvet i ankomsthallen, väntan på bagaget, smärtan som fyller mig, det onda, buren..
Hemkomsten, barnen, glädjen, de varma händerna.
Dagen igår använde jag till att landa hemma, städa, fixa, göra energierna hemma till mitt.
En gammal lärare till mig berättade det en gång, att hon efter varje resa använder dagen efter för att städa ur hemma, för att komma hem i energierna.
Det gjorde jag igår och det kändes sååå bra, landning, jordning, grundning, ordning, HEMMA.

Så, nu är det dags för mailen.. Håll i hatten så åker vi.
PUSS

1 kommentar:

  1. Åhh goding! Låter som att du har haft en ljuvlig helg :)
    Kramar många till dig! <3

    SvaraRadera