måndag 1 november 2010

All Saints' Day!


Välkommen till November!
Idag firas den sk "All Saints' day" i b la USA och stora delar av kristenheten utanför Europa medans vi i den europeiska grenen väljer att fira denna dag under Novembers första helg sålunda kommande Lördag.
Alla helgon, kända och okända skall uppmärksammas och firas för sina gärningar står det i kyrkokalendrar.

Dagen INNAN All Saints' dvs den sista Oktober är mao den "beryktade" och totalt förrvirrade
"Halloween"...
Här blir det oftast hos oss nordbor i vart fall total kaos i Kapernaum - varje år, samma visa...
När ÄR halloween egentligen? Vilken dag skall barnen gå, om de skall gå?
Hur kan man som "god kristen" låta sina barn klä ut sig till spöken på en sådan fin lugn helg som Alla helgon? osv, osv.

Halloween springer ur det som kallades det Keltiska nyåret, slutet på den ljusa halvan och promenaden in i den mörka delen.
Se där, det är inte för intet som vi ställer om klockorna under denna tysta, mörka helg.
Under denna Oktobers sista natt ansåg också Kelterna att gränsen mellan denna världen, vår fysiska verklighet och andevärlden var extra tunn sålunda kunde vad som helst dyka upp och hälsa på.
Förklaringen till att våra barn springer omkring denna dag som liemän, spindeldrottningar, ihåliga i ansiktena och med lemmarna hängande i lösa blodiga knutor - undervärlden, som det så fint hette, är öppen.

Jag, personligen, som gillar polariteter, tycker att detta är en fin balans.
En uråldrig sed av lek, glam och skojs vägs emot en stilla eftertänksam dag då det goda i världen uppskattas och hyllas, faktum är ju att hos oss blir det en hel helg.
"Undervärldens representanter" förplägades noggsamt med godis här igår kväll så dem borde jag inte ha något problem med, tillika att en spindeldrottning med lila hår sovit sin skönhetssömn i mitt pörte.
Nja, inte i ett spindelnät, mer i sin säng men ändå.

Så till helgen vänder jag nosen emot hemstaden, gravvård, funderingar, kyrkobesök och släktbesök står på programmet.
En stilla helg i tacksamhetens tecken där jag tänker fundera över det goda som ett liv som svunnit lämnat efter sig.
Med min fars ljus i handen tänker jag tacka för det liv han ändå skapade till mig!
Tacksamhetens cirkel - från spindeldrottningar till fäder, från släktled till släktled.

Ha en god första November morgon! Tänd ditt ljus och sätt det inte i skeppan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar