fredag 19 november 2010

Fredagen - du önskar du slapp.

Har du mött på en Fredag du önskar du slapp?
Du vet.. Fredagen då du måste gå till tandläkaren. Fredagen - då du har sent möte på jobbet som dessutom drar över, utan varken middag eller dricka.
Fredagen - då oväntat och oönskat besök plötsligt står på dörren, mitt i en middag för två..

Det finns sådana helger, dagar och jag är allergisk emot dem.
I många år jobbade jag mycket på helgerna och insåg då att de är svåra att ersätta.
Du kan bestämma hur mycket du vill att på Onsdag och Torsdag har jag helg för jag jobbade i helgen. Den där helgkänslan infinner sig inte riktigt ändå.
Telefonen ringer från kontor där människor jobbar, posten kommer och tränger sig in,
allt är öppet, ingen kö i butiken och de på Systembolaget tittar snett på dig och nickar.

Inte för intet kommer reklam om Fredagar. Först var nog Kronfågel tror jag..
"På Torsdag äts det ärtsoppa, på Lördag är det fest men Fredag är ändå den dagen som är bäst..trallalallallalal.."
Däremellan några andra och just nu slagdängan (här i Norge lite annorlunda än i Sverige.)
"Nu är det slut på veckan det är dags för Fredags mys, ingen Kims, ingen kost..
Det skall bli Fredagsmys, om det så är det sista jag gör.."

Själv skall jag vända på konceptet och skita i Fredagen.
Inget Fredagsmys, om det så är det sista jag gör. Träning, lite jobb, middag och sen bums i säng. Så borde Fredagen var över sen.. Jag tappade den nämligen redan igår.
Har plockat upp för många Fredagar ur rännstenen under hösten så denna skiter jag i.
Orkar helt enkelt inte böja mig och plocka upp.

Måndagen borde komma med sina förlösande armar snart nog och då åker jag på kurs.
En hel vecka. Skall bli skoj.
Ha en fin veckoända, ni som funnit en.. Kram

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig om att helgkänslan aldrig infinner sig riktigt mitt i veckan. Jag har visserligen vant mig lite av att det är så, jag har exempelvis blivit bättre på att dricka skumpa på en vardag *ler*. Men hur mycket jag än lagar god middagsmat och häller upp ett glas vin till det hela- för att fira ledigheten, så fattas det ändå något mitt i vardagen. Det är just det som är grejen. Vardag.Inte helgdag. Jag känner mig liksom...ensam..där jag sitter framför TVn och vet att typ ingen annan tittar på samma sak som jag. Jag menar, Sverige stå ju liksom stilla på fredagar och lördagar under TV-kanalernas prime time och jag jobbar och känner mig faktiskt lite utanför. Jag vet inte vad som hände på Doobidoo eller På Spåret eller Så mycket bättre(nej, jag tittar inte på Idol eller Talang, bara vuxen/pensionärsprogram på helgerna*stolt* :) Oavsett hur många år som skiftjobbare man jobbat så vänjer man sig aldrig riktigt med skillnaden, tror jag. Och jag har ändå knegat på i åtta år...

    Ha en underbar dag och hoppas att nästkommande vecka blir riktigt rolig och lärorik! =)

    Kram kram / L

    SvaraRadera