onsdag 19 oktober 2011

En vecka av gamla misstag!


Detta har varit en underlig vecka... En vecka full av diverse "misstag" från de förflutna.
Gammal skåpmat men i en nyare form, en bättre form (vill jag hoppas i vart fall.. ) och en ständig påminnelse om att utsidan inte är allt. Inte heller det första intrycket..

När jag började i åk 7 fick jag en riktig "elaking" till Engelska lärare.
Har du hört denna historia förut? Inte konstigt, det är en av mina favoriter. Hoppa då en bit ner och läs om nutiden.
Nåväl, jag avskydde denna auktoritet! Hans ständiga frågor, hans drillande, hans hårdnackade inställning till läxor - kort sagt, hans "inget dravel" attityd!

Jag läste alla läxor ordagrant, läste böcker som var för svåra men inuti huvudet kallade jag honom elaka saker... Han lyfte mig! Fick mig att nå höjder jag aldrig trodde var möjligt och engelska blev ett favorit språk.
När livet sedan blev tufft var han en av de få som verkligen fanns där.
Hederlig, ärlig och hands on, närvarande och medveten. En klippa.

Jag lärde mig något om auktoriteter den gången... Att man kan vara tydlig, rak och uppfattas som lite sträng men att bakom dessa "klarheter" finns ett hjärta av guld, som faktiskt, om man skall vara ärlig syntes igenom redan då.

Nu många år senare är jag vuxen... Tror att jag vet...
Så dyker han upp, den nya "drill majoren" med sin hela hand dvs en hel hand han gillar att peka med, starka regler, uttalade åsikter. Kort sagt, en man av den gamla skolan...
Den lilla flickan i mig skräms igen! Förfäras igen.. Känner sig liten..IGEN.
Jag visade det nog inte lika tydligt denna gången men skräcken satte klorna i mig.

Samtidigt vaknade något annat.. En vuxen förståelse om varför han gör som han gör.
När jag satte ihop dessa blev det tolererbart. Jag förstod.. Jag vågade stå upp för mig.
Vara tydlig jag med! Visa mig, definiera...
Som jag hoppades... Bakom även denna fasad fanns ett hjärta av guld, en brunn av kunskap och en källa till skratt!!
Samma hål, samma misstag men tids förloppet blev kortare, enklare.

Slutsats -något har man lärt sig! Något har förändrats... Men mina fallgropar är fortsatt desamma.
Tänk om alla problem denna vecka hade varit lika enkla..
Just det, problem finns ju inte. Bara utmaningar! Det har han bankat in hela veckan nu.
Dags för en vilopaus! Namaste!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar