söndag 30 oktober 2011

När skiten dras in i fläkten...





... är en dålig översättning av det Engelska uttrycket:
"When the shit hits the fan!"

Jag har varit med om massor av saker i mitt liv och överlevt, uppenbarligen.
Lärt mig något? Ja, förhoppningsvis... och en av de saker jag lärt mig är - skit ackumuleras. Med andra ord, det blir bara mer och mer av det medan man står i det.

Häromdagen skrev jag till en väninna, sa till en annan att jag TROR så smått att jag är ute ur denna livskris nu, mitt livs andra, mitt livs låååånga kris! Det kändes som det, som om jag gjort allt, sett allt och att allt som fanns kvar var efterdyningarna.
Det är då det sker - the shit hits the fan!

Ett telefonsamtal från en kvinna jag helst av allt inte vill komma ihåg..
Ett hus jag för länge sedan glömt och förträngt som en plats dit jag inte vill återvända till.
Hört talas om "dolda fel"?
I Sverige är man som säljare ansvarig för vissa dolda fel i 10 år och när vi sålde huset till denna person, mitt ex och jag, så sa vi att denna person kommer vi att få problem med så småningom.
I fredags började det!

Hon är neurotisk, har massor av teman runt saker som gör att det "svider" att vara husägare och hon har ett våldsamt behov av att dra, slita, rycka och dividera samt göra sig osams med allt och alla. Tyvärr är det ju sådant en del lever av.
Städfirman jag anlitade vid flyttstädningen ringde efter ett halvår ( i vart fall ett halvår efter att jag betalt fakturan) och flickan i telefon grät, grät över denna människan.

Nu är det alltså min tur, IGEN..
Jag "kom undan" den gången genom att anlita städfirman men denna gången skall jag tydligen "head to head" med henne, på riktigt. Det går inte att smita längre. Jag måste göra upp, visa färg och styrka...
Antagligen är det inte ett dolt fel, i vart fall inte med den info jag fått hittills. Det är en konsekvens, en efterverkning av ett dåligt tak som de, vid köpet fick en kraftig prisreduktion på.
Men att bevisa detta... Hur gör man då?
I vilken ände börjar man... försöker nå exet, såklart, han måste ju involveras, hälften är hans.

Därefter kontakta byggingenjörer, Anticimex (som gjort besiktningen), mäklaren och slutligen juristen, fastighetsjuristen.
Ni vet alla hur detta funkar, hur mycket tid det tar och under tiden skall jag plugga till halvårets viktigaste tenta, den som köper mig tid, den som köper mig utrymme.

Min underbara make har tillbringat helgen med att stötta, söka info, trösta mig när jag dippat djup ner i dåtidens förbannelser, känt mig resurslös och eländig.
Nu brinner en liten låga igen, ett hopp.. Jag skall gå hel ur detta!
Fokus skall ligga på rätt ställe, på framtiden, på rättvisan och så får andra spela vilka kort de vill.

Skiten i fläkten får landa vart den vill!! Men INTE på mig...
Kram på er på en Söndag!

1 kommentar:

  1. Du har mitt stöd.Styrka och kramar till dig.
    *kam*
    / Lin

    SvaraRadera