tisdag 11 oktober 2011

Lite naket..


Häromdagen hörde jag på svenska P3, "återvinningsintervjun" tror jag att det heter eller i vart fall något ditåt. En ung kvinnlig reporter har samlat ihop frågor från tidningar, radio, TV, ja, sådant som kändisar svarat på tidigare och så återanvänder hon dem.
Det vill säga hon låter en kändis i studion dra ett par frågor och så samtalar de runt dem.
Ett smart sätt att göra intervju på.. Inga förberedelser, inga egna frågor att för skit för. ;-)

Gästen denna gång var Emma Wiklund, svensk fotomodell, ikon, programledare och på det hela taget en rar tjej! Hon drog frågan -" Hur många har du varit naken inför?" och brast i skratt.
Frågan hade dragits av hennes man, Hans Wiklund, några år tidigare och hans svar hade varit - "inte särskilt många"!
Emma svarade nu skrattande att modeller ofta tvingas byta om på konstiga ställen, att de står på shower och "stressbyter" kläder osv så hon räknade med att hon nog hade varit naken inför några hundra personer. Bara så där mellan skål och vägg...

Själv rös jag där jag satt!!
Jag visste ju att det snart var min tur, min tur att bättre på min "nakenstatistik"...
Om jag blitt galen? Nej, inte alls! Men hur tror du annars att akupunktörer lär sig att hitta punkterna på kroppen? Tror du att man kan lära sig detta genom att läsa lärobok?
Nix pix!

Man behöver olika kroppar att känna in, känna skillnaden mellan olika kön, åldrar, storlekar, viktklasser, styrka osv. Man behöver ta på... och skall någon ta på, tja, då behöver någon annan "tillhandahålla en kropp" som det så "ofint" står i vår studenthandledning.
Någon måste vara testdocka, kort och gott.

Så, nu sitter jag här... Med bläckstreck och punkter på båda axlarna, bröstmusklerna och armarna mao hela/halva lungmeridianen är utritad på min kropp och jag känner mig mindre ängslig.
Tjuren vid hornen.. Det var inte så farligt!! Mina klasskompisar och jag hade inte tid att tänka "kropp".. Vi var fullt upptagna med att tänka anatomisk struktur, underliggande vävnader, nåldjup, antalet cun och hur man förflyttar sina fingrar runt för mest effektiva uppmätning.
Böcker flög, pennor förbannades, saker räknades och inte ens jag, som faktiskt var naken, hade tid att tänka på det!

Jag deltog i diskussioner av hjärtans lust och bara då och då insåg jag att jag faktiskt låg naken på en bänk i ett rum med i vart fall 20 andra människor.
Nakenhet är en del av jobbet, en del av professionalismen och yrken. En väg vi måste vandra, bara att börja gå..
En liten eloge dock till den kloka T som då och då använde sin tröja likt en matador att skyla mig med likväl som att värma mig med! Gott med dessa sjuksköterskor som är så bra på människor!

Nu ser jag fram emot nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar