torsdag 26 februari 2015

Fem element i processen.

"Mamma, vad är Fågel Fenix?" undrar femåringen filosofiskt under promenaden till dagis.
På barns vis, sådär mitt i en annan diskussion, mitt i en vattenpöl, mitt i morgonstressen.
Hmm, jag funderar en stund. Såklart vet jag vad Fågel Fenix är, har tom boken "Fenix processen" i min bokhylla men vad säga till en femåring. Var lägga ribban?
"Ja, du.. Det är lite av en historia. Skall vi se på den när vi kommer hem i eftermiddag så kan mamma visa bild på datorn?" Lite rum för eftertanke tänkte jag men svaret kommer som ett piskrapp.
"Nej, mamma, det behövs egentligen inte. Jag vet vad Fågel Fenix är, det är en fågel som inte passar i sina fjädrar längre så han tappar alla fjädrarna, går in i elden och blir till en ny, annan fågel!"

Ähumm, riktigt! I vart fall rent bokstavligt. Vart får de allt ifrån?
Vi är framme, nya saker tar vid, Fågel Fenix är glömd men jag tar den med mig in i dagen.
De fyra elementen, eller de fem elementen, om du så föredrar, drar igenom huvudet på mig.
Själva fågel Fenix anses ju vara en bild för antingen transformation eller själens odödlighet.
Olika kulturer, lite olika sägner men i grunden, fågeln kastas/kastar sig i elden och återuppstår sedan som en yngre kopia av sig själv.

Denna sägen används ju ofta även gällande lite "mindre" transformationer och förändringar.
Lustigt, tycker jag, är också att det oftast är bara två element som i andliga cirklar används för att belysa förändring och transformation, vatten och eld.
Lättast för mig blir det att relatera till förändring om jag får resa genom de fem elementen, gärna börjar jag där förändringen börjar. Ett frö i den tysta, småfrusna jorden, i vinterns näste.
Där kan ju fröet ligga hur länge som helst, orört, osett men vattnet sköljer fram det, känslorna, intuitionen av att något inte är helt som det skall. Fröet friläggs, ty vatten renar och rensar.  Detta är vintern, då vatten förknippas med vinter, fröet och livgivaren.

Så kommer våren med sin vind. Vinden torkar förvisso fröet men vinden blåser det också än hit, än dit. Vi velar och vrakar, prövar och smakar, känner in och förkastar. Vart skall förändringen? Hur skall den se ut? Vart vill den? En produkt, något större än fröet brukar alltid komma ut här. Grunden är dock densamma, har fröet tagit sig hit, tja, då är det svårt att stoppa. Vi har medvetandegjort förändringen, önskan är född. Vårens alla krafter tar i, utvecklingen sker.

Därefter sommar och eld. Den är känd för de flesta och enkel i all sin abrupta styrka.
Elden bränner av alla lösa ändar, kräver mognad och beslut. Tydliggör. Här dör alla processer som inte har livets gåva, alla idéer som inte manglats och ifrågasatts tidigare. Elden är en nådelös herre.

Jorden har många svårt att associera med val och förändring.  Själv sätter jag samman detta genom att tänka på två saker, flera folkslag tvättar sig med jord och såklart, jordningsprocessen vid andligt arbete. Denna tiden symboliserar för mig ett sorts färdigställande, mognaden innan skörden.
Här får vi produkt som har genomgått eldens hårda skola, vad blev kvar och vad kan vi göra av de?
Möjligheter att sätta ihop nya bitar, åtskilda bitar finns här genom att lägga till kraft och inspiration men jordad och grundad sådan, en mycket konstruktiv tid.
Sista handen vid färdigställandet av produkten eller processen.

Sista steget blir, om man räknar med fem element, att klippa banden till det gamla alternativt klippa banden till processen och vila i att allt blev precis såsom det var ämnat. Vila i att man gjort sitt bästa, följt cirkeln, lyssnat till dig själv.
Till det har vi senhösten, början av vintern och elementet är metall. Det är viktigt att sätta punkt för det gamla, om det nya skall få liv, om man skall orka ta sig an nästa steg eller process.
Eller som en känd norsk konstnärinna uttryckte häromdagen "När en dörr stängs är det viktigt att öppna en flaska champagne, då kan ett fönster kan öppnas sedan så man tar sig vidare!"
Amen till det! En idé helt i linje med mitt eget tänk!  

Personligen är jag helt övertygad om att de flesta processer i livet tar denna väg och jag fascineras av den och att det kommer tillbaka i så många olika system.
Kabbalah har samma process, lite mer detaljerat men grunderna är densamma. Så också med många verktyg för personlig utveckling. Samma princip, olika namn.
Bäst är det att ta det enkla verktyget, undersöka via det om något har livets rätt och svaren kommer då enklare till dig!

Lätt är nämligen rätt..ALLTID!
Ha en strålande dag i förändringen mellan vatten och vind. Snart vår.
Låt passionen blomma och sätt dig mitt i cirkeln!
Live with passion & Blessed BE!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar