torsdag 19 februari 2015

Luft under vingen.

"Liten fågelunge blev på marken kvar, kunde inte flyga,
glömde hur det var. 
Han viftar så med vingar små, han kommer inte opp. 
Han ropar på sin mamma då, han gör små skutt och hopp.

Två små barn i skogen, gå att plocka bär.
De hör någon pipa, undrar vem det är. 
De till den lilla ungen går och sakta lyfter den, 
då luft han under vingen får, han flyga kan igen!"
                        Text och musik  Jan Johansson & Bengt-Arne Wallin.

För en stund kan man glömma hur det känns med "luft under vingen".. 
Själv förvirrar jag mig ofta in i mitt ansvar för andra, så tror jag att släpper taget men ofta, ofta ligger känslan av ansvar kvar i ryggsäcken. 
Märkligt då att det blir tungt, att magbältet till slut inte orkar kompensera och jag måste se ner i ryggsäcken och inse, något måste bort!

Detachment  - är ett bra engelskt ord, självständighet, objektivitet, lösgörande, lossnande, avskildhet står bland annat, om du uppsöker ett engelskt uppslagsverk. 
Men där står även likgiltighet, ja, detachment kan bli det, bör kanske i vissa fall bli det men jag tror jag föredrar avskildhet. 

Jag kan inte plocka upp nya och fantastiska saker i min ryggsäck när den är full, jag letar inte ens, det gör man inte när vandringen går uppåt och ryggsäcken tynger. 
By Steven Roberts
Men med lättare ryggsäck kan man lyfta blicken, ta in och välja nya saker att bära, nytt ansvar att ta, med glädje och i glädje. 

Själv ber jag också till Azrael vid dessa tidpunkter. 
Azrael är faktiskt döden och sorgens ängel, en sorts variant av liemannen men en sådan. En ledsagare mellan världarna, någon som kan lätta ditt hjärta när du har sorg. 
Denna fina ängel hjälper också ditt hjärta när det är dåligt med "luft under vingen" och då måste lätta din ryggsäck. 
"Älskade du, Azrael, hjälp mig att läka mitt hjärta och gå vidare!"
Det räcker gott för någon som har nyckeln till allt. 

Så kommer röjande i säcken.. 
Ibland lika effektiv som igår då jag klarade av att tom fylla på med nytt på en gång, sådant jag vill bära. Rent fysiskt och materiellt, till och med. 
Byte av energier och så, nattens helande nymåne, ny fas, ny tid. 

Dags att gå ut i dagen! 
Skratten väntar på att bli fångade, leenden finns i säcken att dela ut. 
Sällskap, medmänsklighet och lek.. Säcken innehåller så mycket gott. 
Ha en fin dag därute, se dig om i Fiskens tecken och tänk inte så mycket på vad världen kan göra för dig men mer på vad du kan göra för världen (för att citera en stor man). 
"When nervous, focus on service" - som Miss Doreen säger. 

Live with passion & Blessed BE! 
Namaste! 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar