fredag 3 december 2010

Drömmar!


"Jag trodde i många år att jag drömde om en sjötomt, på den skulle jag bygga min villa" ungefär så sa kvinnan som började berätta för några dagar sen och fortsatte:
"Men när jag sen stod där med kontraktsförslaget i handen så insåg jag att det var fel tidpunkt, fel grej. Jag hade ingen lust att flytta från huset jag bor i just nu, för många roliga bollar i luften, för mycket på gång. Så...Nu har jag ändrat min dröm, byggt om den att passa mina syften nu och i framtiden, reviderat till.."

Det stora barnet hemma hos mig drömmer konstant! Om nästa vecka, om nästa paket i kalendern, om sommaren, helgen, snöfall, kläder osv.
Att drömma och vara deprimerad samtidigt går inte! Hjärnan klarar helt enkelt inte av det.
Tittar man på människor med psykiska åkommor, lite ont i själen, sorg, depressioner med flera så är det första som försvinner förmåga att känna tacksamhet samt förmågan att drömma.

Ingenting stort eller smått har någonsin blivit till utan att någon vågat drömma!
Thomas Edison är en av mina favoriter i envishet och tålamod och förmåga att drömma.
När han den 3 December 1879 visade en prototyp för glödlampan för en grupp finansiärer ifrågasatte de alla hans tidigare sk "misslyckade försök".
Edison svarade då: "Inte misslyckanden! Jag har kommit på två tusen sätt att INTE göra en glödlampa på!"
Han fick sina pengar, han Edison. Kvinnan i början har ändrat sin dröm till en tomt nära ett berg, vid en tidspunkt som passar henne.

Själv drömmer jag i stort och smått och med åren och klokskapen har jag lärt mig att ju mer man målar i sina drömmar desto snabbare, tydligare och klarare kommer de. Det kräver också oändligt många repetitioner - sådana är energierna, de kräver repetition.
Men annars är det fritt fram, bara fram med paletten och dröm på! Det står dig fritt!

Vad jag drömmer om nu? Tja...
Bland annat ser jag framför mig hur just mitt namn dras i paketkalendern på gymmet. Hur jag FÅR en fin väska istället för att köpa den.
Jag drömmer om huset... Det som skall bli vårt, snart! Har inrett kök, stue, arbetsrummet, barnen sovrum och delar av trädgården.. SÅÅÅÅ, det borde vara här snart!
Skall bara fixa lite pengar också!

Dagdröm så mycket du orkar och klagar någon, bara säg:
"Stör mig inte! Jag arbetar på min framtid!"
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar