måndag 27 december 2010

Mellandagarna.

Så har en jul kommit och gått...
Jag uppdaterar mig på vännernas väl och ve, läser bloggarna, kollar mailen, läser facebook..
Jag hittar inte TV´s förskönade jul, inte heller filmernas..
I bästa fall hittar jag en sådan jul som någon önskat sig eller vet om att man kan skapa.

Vi prövade en annan jul, vi i familjen och kom fram till att den funkade bra, riktigt bra.
En och annan finjustering hade gjort den till perfekt. En korg med julgodis till rummet för att förhöja stämningen vid filmtittning, bokläsning osv, något mindre kylslaget utomhus(-26-27 grader) så att antalet aktiviteter kan ökas lite hjälper också till.
Men detta är detaljer, detaljer.
Vår annorlunda jul ledde också till funderingar..
Vart kommer gästerna ifrån? Vilka är de? Varför valde just de detta..?

Familjer, såsom vi, på flykt undan julstress. Uppdelade familjer, familjer med rötter i Norge men utan plats att vara på.
Ensamma - barnen på en annan plats, barnen vuxna, hustrun/maken borta.
Konstellationer av vänner som valt att fira tillsammans och verkligen vara tillsammans.
Det var lätt att resa från denna plats med huvudet fullt av funderingar om vart man kommer ifrån och vart man skall. Vad vill jag med mitt personliga, högst privata liv?
Vad kan jag påverka och vad bestäms åt mig?

Så kommer dessa små steg, dessa dagar vi kallar för mellandagarna.
Korta dagar som skall förbereda och ta oss från en fest till en annan, från krubbans strå och julklapparna till den nya energin, löfterna och energin.
Är du tankad? Är du redo?
Hittat kartan, kompassen och kanske framförallt din strävan?
Eller struntade du i allt, gick på rean och tömde plånboken på de sista dammfjärilarna?
Good for you! Hur du än valde...

Vad jag gjort..? Jo, jag har städat, rensat, planerat sista rycket i en döende bokföring genom att ta fram alla papperna. Gluttat på dörren till framtiden men inte riktigt orkat med vinddraget.
Ett steg i taget.. Jag har tre mellandagar kvar!
Tre kakor till att äta. Carpe diem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar