onsdag 1 december 2010

Decembermorgon


Tidiga Decembermorgon...
Över våra färgade, blyinfattade fönster har isrosorna brett ut sig i all sin prakt - det är kallt!
Stjärnorna lyser över bergstoppen bakom huset, det knarrar under skorna när jag huttrande i min morgonrock hämtar dagens första fång med ved.
En rörlig stjärna irrar fram över grantopparna i fjärran, en helikopter och jag kommer på mig själv med att undra över hur det är att flyga i denna tidiga timma.

Spisen knäpper, gnäller och det känns som om den vrider sig i sitt inre när jag tvingar den att vakna, ge mig värme och ljus.
Lågorna slickar försiktigt insidan, äter sig in i veden med stora tuggor. Jag slår mig ned och ser på...
Vi har leasat ut julen i år, maken och jag. Ingen matlagning, ingen disk, ingen julaftonsstress - den får andra ta hand om. Vi skall bo på fjällhotell med tjejerna, åka skidor, häst och släde, dricka glögg och bada julbad. Kvalitetstid!
Kanske jag äntligen lärt mig något om mitt eget kärleksspråk!?!

Det finns många andra saker i December jag inte vill missa...
Doften av pepparkakor, glögg, lussebullar, kanelstänger, skalade mandariner, knäck, juleljus.
Barnets ögon när hon öppnar sin paketkalender. Jo, nästan alla norska barn har paketkalendrar, mina är inget undantag. Små presenter i månadens början, större efter vart.
Jag älskar den stunden på morgonen, öppnandet av kalendrarna.

Kvällsstunden framför julkalendern på TV. Dagens stora fråga - är den lika bra som fjolårets succé? Vi älskade alla "Jul i Svingen"!
Kan årets "Månetoppen" matcha? Återkommer i frågan!
Julkonserterna som avlöser varandra nu, en efter en. Vi börjar redan på Fredag, vi vuxna med Elton John på Oslo Spectrum.. Mums! En godbit att sätta tänderna i.

Jag stänger luckan till spisen. Det har tagit sig nu.. Dags att väcka de små!
Se tindrande ögonen, öppna dig December!
Handen på hjärtat, dags att affirmera:
"Fantastiska saker håller just i denna stund på att förverkligas för mig! Jag tar emot med glädje!"
Ha en god, god morgon och dag!

1 kommentar: