lördag 4 december 2010

Harry till jul!


Julskinka, lökdipp från Estrella, kaffe, ansjovis, prinskorvar,
frysta köttbullar, kassler, lösgodis... Är några av de tingen som vi måste "Harry handla" från Sverige dvs de finns inte att få tag på i Norge. Alternativt, de finns inte i den formen som vi vill ha dem.
Dotterns stooora ögon på godispåsen, tätt åtföljt av kommentaren:
"Vaaaaaa.. 50 spänn! Jag hade ju kunnat betala dem själv för det priset."
Hon är helt van med norska priser nu.

Alkohol är samma sak, dyrt hemma hos oss alltså och glögg finns bara i liten omfattning och är en relativt ny företeelse på vårt Vinmonopol. Utbudet är sålunda starkt begränsat.
Tro det eller ej, man kan längta efter Blossa när det lackar emot jul.
Hittills har jag klarat mig med Tindra men allt har en gräns. Inte sant?

Sålunda vigdes dagen idag till ett besök i Årjäng och Töcksfors. Julen måste ju säkras.
Tack och lov för systembolaget i Årjäng men det tycker nog Årjängsborna också - vad vore kvar av dem annars? Så uttryckte sig maken innan avresa.
Jag höll med. Tills efter resan.. Då insåg jag att jag tycker egentligen att Årjäng, som en liten fin stad, mitt i Sveriges "ingenting bälte" har massor av små affärer, söta gamla affärer.
I motsats till det otroligt opersonliga, osköna, lite lätt sunkiga Töcksfors som påminner lite om centret som alla försökt glömma.

Jag hoppas Årjäng får leva.. Men det ser nog alla de små norska tanterna till, de som tankade sina rullatorer med vindunkar och akvavit idag.
Samma tanter som tömmer Ica på köttfärs, inlagd sill, kassler och andra svenska godsaker.
Länge leve Harry handel så att dessa delar av Värmland blir kvar!

Själv är jag också nöjd! Imorgon skall jag grillera julskinka. Jo, vi har ju leasat ut julen som du minns och här i förskingringen finns inga regler om när, hur och varför man får äta julskinka.
Alltså fixar jag en nu och den andra i frysen närmare dopparedagen.
Skönt att kunna börja och sluta dagen i sin säng men ändå tanka upp av det man behöver genom en liten tripp.

Nu skall vi äta revben, till dotterns stora glädje, svenska revben, grillade med massor av kryddor. Sen helgfrid men ändå...
En god helg tillönskar jag dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar