onsdag 22 december 2010

Multifunktionella julen?


Minus 19 grader ute, kalla golv men i värmekaminen brinner nu en eld full av sprakade, knastrande granved..
Jag skulle vilja ligga kvar nära de sovande, varma mucklorna men tankarna drev mig ur sängen.
Tankarna på gårdagen, tankarna på pappa, tankarna på julen, tanken på små barnfötter över iskalla golv.
Så nu sitter jag här med den brinnande värmande spisen och försöker samla mina spridda tankar runt dagen.

Igår påbörjade jag den efterlängtade städningen, inredningen av kontor/arbetsrum, den som vi inte hann med när vi flyttade in här pga allt som pågick i Sverige då.
Snart behövs kontoret, det tom hastar lite faktiskt, bokföring, papper och det nya året står och smyger runt knuten, redo att kasta sig på mig så fort tillfälle ges.
Bland mina papper fann jag renskrivna anteckningar från ett samtal mellan mig och en mycket klok kvinna, en som känner mig väl, en kontakt från forntiden, från en plats för länge sedan.

Vi diskuterar min livuppgift, mitt sk heliga uppdrag, min röda tråd genom livet..
Någonstans där mellan raderna kommenterar hon min förmåga att göra många saker samtidigt, tom min förmåga att göra många typer av arbete men att bara vissa saker kommer att fylla mig på det sätt jag önskar.
Inget nytt under solen.. Men ändå, orden slår mig som knytnävar i magen!

Det finns många ord för detta i vårt samhälle - multitasking vilket egentligen är ett databegrepp, tror jag, för att köra många processer samtidigt.
Multifunktionell - för oss människor.. Spindel i nätet brukar man kalla den som är det.
Vi, kvinnor, brukar skryta med att detta är vad vi gör bäst och att män är oförmögna till det osv, osv.
Ni ser alla vart detta skall leda.. till frågan, såklart, är detta verkligen så bra?

Kvinnan i texten påpekar också mycket riktigt att det är bra för oss att då och då låta oss nöja med att "bara" göra en sak i taget.
Att ge tanken lite vila, huvudet lite spelrum genom att vara på en plats åt gången, närvarande till 100%.
Jag känner en enorm tacksamhet över att vi reser till fjälls imorgon, att fokus ligger på oss i familjen i jul. På kroppens rörelse i olika element, på sköna stunder av närvaro.
Men jag skall också försöka ta med mig det in i nästa år..

Lägga fokus på en sak i taget ibland. Sänka ribban ett snäpp då och då!
Nej, nu skall jag sätta på diskmaskinen, hämta tvätten, ladda torktumlaren, packa de sista paketen och ringa maken.. Skojar bara!
Tid för en stilla halvtimme framför brasan, lite dagsmeditation innan dagen börjar.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar