tisdag 8 mars 2011

Fem spänn för varje nej?!


Dottern stövlar in i köket, ser på kakburken. Hon älskar pepparkakor!
"Kaka! Kaka!" Ingen tvivel där.. Ok, maten är intagen, en kaka är på sin plats.
STOOOR tugga, njutning i hela ansiktet.
SÅ, med kakan i högsta hugg hör hon något som låter och vänder på huvudet, kakan mitt i handen, hänger ut som en slips.
Hunden är inte sen att reagera, vips, han snor kakan ur dotterns hand!

"NEJ!" vrålar jag och sätter efter hunden men framför mig springer dottern.
"EJJJJ" gastar hon och innan någon hunnit säga kaka igen drar hon resolut kakan ur hundens mun. Han smackar förtvivlat på den sista smulan medan dottern triumferande stoppar reste i, jo, just det, SIN lilla mun!

Ett nytt "NEEEEEJJJ" undslipper mig men till vilken nytta?
Den hunddräggel fyllda kakan är redan långt ner i magen och dotterns blick är tydlig:
"Fattar ingenting! Jag gjorde ju rätt" säger den. Jag tog ju tillbaka kakan.
"Kaka" säger dottern och pekar åter på burken. Hmmm...

Sekunden efter promenerar hon ut i hallen, kakan denna gången i säkert förvar i magen.
Rassel från hallen, helt tydligt ett ljud av plast.. tystnad.
Tystnad lika med farligt, det vet alla föräldrar och jag skall precis ta mig till hallen då hunden kommer galopperande med en rulle hundbajspåsar i munnen, inte ihoprullad, utan utrullad..
Som ett banér följer den honom.
Dottern leker eftertrupp. Både hon och jag gastar "NEJ, NEJ"!
Hon plockar ner, han plockar upp och strimmlar - bra gäng.

Okej, dags för lite fika.. Lugna ner allt lite.
Fram med juice, några av de där kakorna, lite frukt, lite godis..
Mums - dotterns ögon lyser, hon klättrar själv upp på stolen, sträcker sig efter första bästa bit, ser på hunden, ser på mig, ser på biten och... kastar den till hunden.
"NEJ, Selma, inte choklad till hunden".
Fundersam min. Jasså, inte det... I nästa sekund faller nappen emot golvet.
Snapp, hunden har den! Vilken seger! Vilken vinst!

"NEEEEEJJJJJ" kommenderas ut mellan väggarna. Kan jag få fem spänn per gång?
Då är jag miljonär innan sommaren och kan åka på den semester jag kommer att behöva!
Skojar bara... De är söta båda två, galna, söta, sköna, vilda och underbar.
De växer upp! Tills dess får jag beväpna mig med "neeeeeejjjjjjj".

1 kommentar: