söndag 13 mars 2011

Mitt i den heliga timmen.


"Heliga timmen" - är ett begrepp som myntats av flera coacher samtidigt men jag tror att Matthew Kelly var en av de första.
Den heliga timmen innebär den tid du varje dag avsätter AKTIVT för att nå dina mål.
Det kan vara allt möjligt t ex om du bemödar dig med att äta sex mål mat om dagen för att du skall gå ner i vikt. Då kanske du lägger tio minuter på att tillaga den maten sex gånger om dagen - tid du investerar för att nå ditt mål, viktnedgång.

Många jag känner lägger sin heliga timme på meditation, yoga, kontemplerande.
Andra lägger den på träning eller skrivande..
Är det egentligen så orimligt att be om?? En timme egentid om dagen.
En timme att komma närmare det man önskar sig mest av allt.

Själv önskar jag mig egentligen TVÅ heliga timmar om dagen, en fysisk och en mental.
Jag vill ha en timme till någon form av träning och gärna, gärna en timme till att skriva, förbereda, läsa, meditera.
Jag har ju mål och önskningar på båda fronterna.
Ibland när jag är riktigt"ambitiös" eller modig eller är det kanske tom dumdristig, ja, då försöker jag göra detta tillsammans med barnet/barnen och/eller hunden.

Är det då en "helig timme" undrar du??
Nej, det är det INTE! Att genomföra ett yogaprogram på golvet medans lillan håller i ens huvud, trycker pussar i ansiktet på en och skriker "Mammma,mammammammaa.." samtidigt som hunden sliter och drar förtvivlat i den konstiga blåa saken som INTE hör hemma på golvet - det är en pärs och inte ett dugg vilsamt.
Men vad gör man om man är envis? Vad gör man om man VILL ha sin heliga timme?

Den mentala timmen störs också ofta av "teknostressen". Jag ser mina obesvarade mail, telefonen ringer, jag ser något jag vill läsa på nätet osv. Det är svårt att stänga av. Det är svårt att får till det.
Faktum kvarstår dock - jag tycker man borde ha rätt till en timme om dagen till egen aktivitet, oavsett vart man är, vad man gör. Något man aktivt valt...
Jag tror det är så man kommer framåt.
KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar