onsdag 6 april 2011

Att höra berget sjunga.


Det hade varit en lång dag...
Sjukt barn, otroligt lite sömn, många tankar om varför, när och hur vi "faller igenom" i familjen.
Småbarnstiden, mycket sjukor, vinter, det ena ger det andra, slitna från grunden.
Dessutom hade den stora alvprinsessan konsert igår "Fiesta Latina", en tillställning vi alla ville gå på och det var det värt, de var så duktiga!
Massor av bra musik och fantastiska musikanter! Jag vet att vi har världens bästa spellärarinna och hon uppskattas enormt av föräldrar och barn. Eloge!

Nu nalkades dock dagens slut och Luke dvs vovven och jag begav oss ut på vår kvällspromenad.
Själv var jag mest upptagen av ovanstående funderingar plus att jag tänkte på Sveriges drottning - märkligt? Nejdå, jag hade precis läst en artikel om henne och hennes plötsligt påkomna "brist på hälsa".
Underliga värld! Hur länge kan man utsätta en människa för påhopp och energiförlust och sedan förvånat undra varför hon krakelerar?
Nåväl, inget nytt under solen. Jag vandrar vidare...

Tankarna flyger... förkylningen... Vintern... den som aldrig ger sig...
Så, upptäcker jag att hunden står dropp stilla, öron vickar rytmiskt från sida till sida, huvudet på sned.
Jag stannar, lyssnar spänt och det är då jag hör det - berget sjunger!
Vi bor ju vid foten av ett litet berg, Kolsåstoppen och vår väg slingrar sig girigt längs bergsfoten.
Alla de hus som byggts på bergssidan har ju dränage, brunnar, förutom detta letar sig små bäckar ner mellan dem och precis i detta nu har berget släppt till våren på allvar.

Det porlar, det visslar, det sjunger ner i brunnar och diken.
Fascinerat lyssnar jag på alla toner och ser för mitt inre hur berget försiktigt rör sig, skakar av sig vinterskruden, kylan, tömmer sina vener på is och snö.
Sträcker sina urgamla armar emot den värmande solen, en sorts solhälsning från en svunnen tid.
Det är något speciellt med dessa naturens ljud, porlande av vatten, knastrandet av eld, hjärtslag, sång - detta känns som en blandning av dem alla.

Nöjd och lugn går jag tillbaka. Berget har talat - våren är här!
Lev väl! KRAM

1 kommentar:

  1. Oh va underbart! En av naturens alla vackra sånger Kram

    SvaraRadera