fredag 1 april 2011

Att sova...


Vi ligger i sängen, ansikte emot ansikte och hennes händer utforskar mitt ansikte.
Genom nappen hör jag hennes lilla mun forma orden: ögggaaaa, neessaaa, muuuun...
Hela hon ler och så vandrar hennes händer över till att varsamt stryka mitt hår.
Jag älskar att somna så här, med ett lyckligt barn även om jag inte uppskattar att sova med henne i sängen hela natten alla gånger. Det är trångt, man får många puffar, man blir lite mörbultad.

Alltid när man får barn säger de på BVC: Passa på att sova när babyn gör det!
Med C gjorde jag det nästan aldrig. Sov hon, jobbade jag eller städade eller något annat och så tog hennes middagslurar slut mycket tidigt.
Efter S kom var jag sjuk, sedan kom hela situationen med min sjuke far, därefter efterarbetet och sorgen plus flytt och lite annat.

Detta har lett till att jag börjat uppskatta sömnen igen eller kanske snarare uppgraderat den.
Våra middagslurar, våra stunder av mys, sömn och för min del, meditation, har blivit en oas i vardagen! Ett ställe att tanka upp på.
Det märks på henne också, lill-trollet, för när hon tycker att det blir lite för mycket, ja, då pekar hon emot sovrummet och säger: SSOOOVA!

Jag tror jag har knäckt koden... Det betyder jag vill ha mamma för mig själv, HELT.
Jag vill ha 100%! För det får hon, där, i närhetens och närvarons rike plus att mamma slappnar av helt. Vi njuter sålunda båda två, ett gott betyg.
Så, från att ha tyckt att middagslurar var ett överskattat nöje har pendeln slagit åt andra hållet, de var nödvändiga för överlevnad till att slutligen stanna på - det är skönt när/om man kan.

Tacksam är jag också för att drömmarna sedan en tid har återvänt. De försvinner gärna när man är för trött, för spänd eller helt enkelt, vaknar för många gånger på en natt.
Tack och pris för den välgörande sömnen och för varje middagslur jag har kvar tills dottern känner sig för stor!
Tänker äta den kakan så länge det bara går för sen tar det tid innan den kommer igen, om den ens kommer. Barnbarnen kan låta vänta på sig ;-))

HA en fin Aprilöppning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar