lördag 9 april 2011

Hjälp arbete.


Helgen är avsatt till hjälparbete.
Maken har gjort några skift under veckorna, idag var det min och äldsta dotterns tur.
Att stå på loppmarknad och försöka sälja så mycket saker som möjligt för att samla in pengar, allt för den goda sakens skull.

Vi blev indelade i laget för kökssaker, porslin, glas, ja, grejor man har hemma helt enkelt.
Efter de första timmarnas framplock kände jag mig sorgen... Det påminde rätt mycket om plocket hos mina föräldrar efter pappas död.
FIna grejor, användbara grejor som puffas åt sidan av "made in China!"
Ikea i all ära men kul är det INTE! Inte efter det att man plockat tjugo fula ljustakar i samma dåliga glas..
Klart alla skall ha rätt att ha en ljustake! Men är det verkligen lösningen?

Det går inte längre att sälja köksgrejor på "finare loppisaffärer", folk vill inte betala.
Det är ju använt (ja, just det.. loppmarknad, daaaaa) och nya kostar inte mycket mer ÄVEN om jag prutar ner dem till en femma. Tragiskt!
Hur långt ner kan det gå innan bubblan spricker?? När skall folket i öst vägra producera under värdet av tom själva materialet?

Den andra delen slog mig också med häpnad - folk snor!
Japp, du läste rätt! Stjäl, tar, stoppar på sig, utövar egenmäktigt förfarande - kalla det vad du vill - det är stöld! Hur kan man stjäla t ex ett hållare till ett Melitta kaffefilter i plast när jag precis erbjudit det för FEM KRONOR?
Hur kan det vara "för dyrt" och samtidigt värt att stjäla?
Eller hur kan en kruka bli "acceptabelt" rosa när jag går ner från tjugofem till femton??
Me fattar noll!

Tyvärr fick mina gamla fördomar liv... De ligger hos mig, jag vet, men igen, idag, fick jag tillräckligt med bevis för att stärka dem igen. Tragiskt.
Vi har säkert olika uppfattningar om försäljning, prutning etc - men stöld? FInns det verkligen någon religion som talar positivt om detta?
Framförallt saker sålda för en god saks skull.. Tror inte det.

Nej, nu skall jag vila mitt trötta huvud och mina trötta fötter, imorgon är det på den igen.
Sen är även denna helg slut... Lika slut som jag.
KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar