måndag 12 september 2011

Alltså.. Vad är detta?


Idag måste jag tyvärr lägga en liten spya...
En alternativ spya, för er som undrar om ni skall orka läsa eller inte.
Jag skäms lite för att kalla mig "alternativ" idag för jag förstår så jäkla väl varför vi ses på med föraktfulla ögon av stora delar av samhället. Det blir ju inget gjort!!
Det pratas, diskuteras, tas hänsyn till, funderas över, kontempleras, vägs osv, osv i all oändlighet.
SUCK! Orden "mycket snack och liten verkstad" slår mig som ett klubbslag i skallen.

I två dagar har jag haft en lärare som är en fena på sitt ämne, som kan massor, som brinner för sitt ämne men som, tyvärr, när hon skall undervisa, antingen flyter ut som ett flytspackel på varmt golv eller läser direkt från sina egna upptryckta anteckningar.
Inget av det är bra!
Japp, hon är jättesnäll, älvlik, flytande, konstnärlig, kunnig men helt och totalt oförmögen att hålla tråden. En fråga och hon faller helt ur vagnen..

När dagen så är till ända dvs hon har använt varenda minut av dagen till att läsa från "mina och andras" anteckningar... Ja, då vill hon ha feed-back.
Jag tittar mig lite lurigt omkring.. Undrar om någon skall säga något..
JADÅ, någon säger något... "Sååå kul att du är sååå duktig i ditt ämne, jag bara njuter!"
Que?
Vad sa hon?
"Du kunde kanske ha lämnat lite plats för oss att skriva direkt på anteckningarna..."
What? Vilka tillägg då?? Jag fann inga även om jag följde med ord för ord..

Mellan dessa kärnfulla meningar talar hon igen, pedagogen, lägger ut texten om vad och varför hon gjort vissa grejor... 35 minuter till helt oväsentliga saker.
Borde jag sagt nåt?? Naturligtvis borde jag det.
Lite feg är jag allt, vill inte sticka ut... Vill inte uttrycka enbart kritik, inte på ett annat språk.

På vägen hem undrar jag dock... Är det för att man måste vara sådan när man är alternativ?
Foten i kläm, jajamensan - eller?
Själv är jag där för att lära, suga märgen ur mina lärare och deras kunskapsbanker.
Jag vill ha ALLT! Alltså.. Jag måste tuffa till mig! Bli tydligare, inte stå tillbaka.
Dags att bekänna färg tydligen! Läskigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar