onsdag 28 september 2011

Vägen hem!


"Vägen hem var mycket lång och ingen har jag mött...
Nu blir kvällarna kyliga och sena. Kom trösta mig en smula för nu är jag ganska trött och med ens så förfärligt alena.
Jag märkte aldrig förrut att mörkret var så stort, gick och tänkte på allt det där man borde...
Men det är så mycket saker jag borde sagt och gjort men det blev så väldigt lite man gjorde.."
Tove Jansson

Ganska precis så kände jag idag medan pennan drog linjen till det kinesiska tecknet för vatten och min bänkkamrat tappade hakan för en sekund. Sen lade han en hand på mitt block och frågade:
"Håller du på med kalligrafi?"
Nekande huvudskakning från min sida, nya forskande blickar.
"Men jag kan en del om kinesiska tecken och det där, det är snudd på perfekt!"
Jag ler och säger halvt på skämt, halvt på allvar:
"Jag var kines i ett tidigare liv, vet du, jag bara återupplever!"

Han ler inte. Han bara nickar långsamt och ser på mig med ett sådant spänt ansiktsuttryck att jag måste le. Jag har bara använt mig av ett skämt, en metafor för att åskådliggöra att jag "hittat hem", att den långa natten känns som den är över nu!
I den kinesiska filosofin är jag hemma, såsom fisken funnit sitt vatten. Inget är märkligt, inget sticker ut och få saker behöver "rå-pluggas" för någon del av mig "minns".
I vart fall hittills.

Vi diskuterar delar av filosofin, min bänkkamrat och jag, jag hör mig själv lägga ut texten.
Jag, som har så svårt att göra det på detta nya språk.. Han nickar igen, funderar, frågar och så spricker han ut i ett leende.
"Ja, så är det. Såklart!! Vart hittade du det?"
Jag stelnar till, funderar och då faller föreläsaren in:
"Det där finns inte i texten... Men det är korrekt! Vart har du lärt det?"
Jag kan bara rycka på axlarna, jag trodde det står i texten.

Vägen hem var lång och krånglig... Tom svart då och då.
Nu tror jag dock jag är hemma, hemma där jag känner igen mig och där livet och processerna är logiska.
Man kan inte räkna ut sin plats i världen!! Man behöver finna den, glida in i den...
Och... En gång kines, alltid kines!
KRAM

OBS! I tecknet här ovanför står inte vatten utan DRAKE.. Bara så du inte blir förvirrad!

3 kommentarer:

  1. Vad härligt:) Grattis till ditt hemma<3

    SvaraRadera
  2. Härligt att ha hittat "hemma" =)

    SvaraRadera
  3. WHOOO... Lena på Google konto!!
    Hipp hurra!! Längtar er båda!
    KRAM

    SvaraRadera