söndag 4 september 2011

En annan förebild!


Många år som terapeut har gett mig tentakler och, det som mina lärare kallar, klinisk blick.
Det betyder i praktiken att jag har svårt att "låta bli" att se saker...
Jag ser han som haltar till bussen, blicken följer hans höfts rörelsemönster, vinklingen på hans fot, ja, jag tror att du hajar vad jag menar.

Däremot är det svårare att förklara vad det är jag upplever när jag "plockar upp energierna" runt folk likväl som miljö... Men det sker också.
Många år med klienter har gett mig en viss "känsla" för varje "gebit". Jag kan skilja "känslan" runt en deprimerad person från "känslan" runt någon som har nervsmärta.. osv.
Be mig inte förklara den biten! Det är omöjligt... men ändå, ack, så möjligt att uppleva i vart fall.

Sådana som har varit "djup nere" i energilöshet bär på en speciell känsla.. Denna utbrändhet brukar inte låta sig döljas i en hast, hänger kvar likt en våt filt, länge, länge, länge...
Trots att personen i fråga ibland har varit "friskskriven" ett tag, ränder är svåra att tvätta.

Jag har känt ett undantag... Under något år. Någon som har diagnosen men där känslan inte "finns" på samma sätt och, nu, i dagarna har jag lärt känna en till!
Någon som fått höra att hon är "obotbar", att hon skall kategoriseras, boxas in, släppas av samhället men som vägrat.
Hon har sökt, hon har själv betalt allteftersom pengarna kommit in, vägrat tro på det som sagt, haft en strävan - kanske är det just det som gör dessa damer så unika?!
Att de inte ger sig... Att de tror på ett liv efter diagnosen!

Med fascination har jag sett på denna nya bekantskap de senaste dagarna... Väntat på att en ev fasad skall rämna, att jag skall se/känna den gamla bekanta känslan.
MEN icke!!! Istället har jag fått en ny förebild...
Någon som vågar vara öppen fullt ut, någon som vågar ge och ta emot med samma öppna hand.
Det var länge sedan jag träffade någon som ger så ohämmat, utan förutfattade meningar, som sprider sin glöd och sina resurser till alla runt sig.
Någon som ser, agerar, vågar vara och sprider sina underbar skratt till oss alla.

Genom den transformerande elden har hon gått.. Ut på andra sidan.
Mycket av det gamla har fått bli till erfarenhet, en erfarenhet som hon gärna delar med sig till oss andra av... Jag är glad att få aspirera till att bli hennes vän!
Glad att få bada i hennes ljus!
Så jädrans kul att ha fel ibland!! Härliga tider! Hurra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar