fredag 30 september 2011

Ett månadsavslut att räkna med!


Lite förvirrat låser jag ytterdörren..
Har jag nu fått med mig allt? Paraply, solglasögon, böcker, pennor, lunch, nycklar, busskort, telefon?
Det är dags för studiegrupp! En helt frivillig sådan på vår lediga dag men det behövs faktiskt när man läser om stora bitar filosofi. Bollplank är a och o.
Men innan dess skall jag få akupunktur på vår studentklinik och jag är galet nyfiken på vad som skall ske idag.

Ger mig av nedåt vägen och ganska omgående ser jag honom... Gubben på gatan som jag vurmar och oroar mig lite för.
En liten smal, skinntorr farbror i sitt grå lilla hus, ja, jag måste säga det för huset försvinner nästan ner i marken så lite färg har det.
Gardinerna är vita eller solblekt beige, huset grått, trappan av sten, garaget är grått...
Själv ser han också sorgsen ut, som om solen för länge sedan dalat från himlafällen och den enda gången jag får ett leende, ja, det är när jag vinkar och ler glatt på min promenad.

Jag gör det också nu, ler, vinkar..
Han vinkar tillbaka med tidningen och plötsligt hojtar han:
"Nu skall kona få avisa! Ha en god helg!"
Jag hoppar till, en fru... Inte visste jag att han hade en fru, nej, hur skulle jag kunna veta det?
Jag känner honom ju inte. Trots detta känner jag värmen sprida sig inom mig, han är inte ensam i vart fall. Han har någon! Inne i sitt gråa hus...

Jag ler på vägen till bussen, solen kikar försiktigt ner och värmer kinden.
Har en stark förnimmelse av att Oktober blir en riktigt bra månad! Hösten, rusket till trots.
Skolan tickar på, nedåt, inåt, mer och mer på djupet och jag känner mig inte rädd att följa.
Min studiegrupp består av idel kloka själar och här finns inget tak... Och ibland inget golv.
Mao alla uttryck är helt fria och man är såsom man är.

Min kropp får läkning av de fascinerande nålarna och just idag blev jag extra gott omhändertagen av en lärare. Bara gott kommer ur denna rörelse...
Jag tänker hänga fast i den ljuvliga uppåtgående spiralen och låta den ta mig in i nästa månad med ett - TJOSAN!
Vad har du för planer? Trevligt helg... å, du... Smitta någon med ett leende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar