onsdag 23 november 2011

Att seriöst överväga att...

"mörda en kines" har slagit mig denna eftermiddag. 
Bara som en sådan där helt ologisk bild som man får i sitt huvud när man sliter med att fatta något.
Mina böcker, mina obligatoriska böcker på utbildningen säger samma sak - det går inte att översätta kinesiska termer till västerländska och ändå måste de.

Kombinationen av att "vara tvungen" och "inte kunna" är ibland källa till total sinnesförvirring.. 

Behöver du ett exempel? 
Ok, gärna för mig men kom ihåg, jag varnade dig! 
Alla har hört talas om Qi, nåja, i vart fall alla qi-gong utövare, alla yogisar, alla intresserade av österländsk medicin, alla kampsports utövare. 
Men har du hört talas om "Gu Qi"?


Gu Qi är närings Qi dvs det som våra kroppar tar upp från maten via magen (wei) och mjälten(Pi) - so far, so good. Hit får du med vilken läkare som helst, förutom om du säger att detta omvandlas på vägen emot, hmmmmm, lungorna. 
Japp, det säger kineserna. Näringen måste ta vägen till lungorna och blandas med syre i lungorna (Fei) för att bli brukbart. 
Lungorna behövs alltså lika mycket som mage/mjälte vad det gäller att förse kroppen, själen och anden med energi. 


Lägger man samman dessa två får man, om man kör energin via hjärta(Xin) och lungorna (Fei) "Zong Qi" - som i sin tur skapar bla Xue (blod) eller vänta nu, inte riktigt blod. Det är nämligen mer än blod! 
Det är energin runt om blodomloppet, det som för blodet framåt, själva blodet, näringen som blodet ger osv. 
Till detta element av qi, Zong Qi driver dessutom hjärta och lungor med sin energi dvs den driver själv motorn som skapar den och dessa två organ, hjärta, lungor är också det som transportera Qi och blod, ursäkta, Xue i allmänhet. 

Nämde jag att "Gu Qi" också skapar "Zhen Qi" eller också kallat "True Qi", som i sin tur är modern till "Wei Qi" som finns i muskler och hud och är en tyngre form av energi som skyddar oss från yttre inkräktande faktorer..Zhen Qi är också moder till Ying Qi som..


Har jag tappat dig? 
Detta är ändå bara en pyttepytte del av det dynamiska system som skapar Traditional Chinese Medicin där allt rör sig och där dynamiken är det enda viktiga. 
Rörelsen är det enda som räknas. 


Är du ett skarpslipat svärd som brukar den berömda "citronsyrecykeln", dvs den kemiska formel där kroppens kemiska energiprocess beskrivs, till vardags, tja, då kanske du ser likheter. 
Att maskineriet drar sig själv runt genom att skapa sitt eget bränsle osv. 
Jag hajar det också. Men resten av tiden driver jag mellan hopp och förtvivlan... 


Alla termer, alla tolkningar som är så stora och så annorlunda från mitt tänk/vårt tänk har fått mig att förstå att detta måste läsas och låtas mogna, läsas igen osv. 
Det luktar genialt lång väg men jag måste låta mig sugas ner i "leran"...

Saknar du mig? Då vet du vart du skall leta... Någonstans i den kinesiska filosofins vindlingar.. Ha en god kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar