tisdag 8 november 2011

Sett och hört...


Vi har haft lite sovmorgon... Vi behövde det och långsamt tar vi oss emot dagis.
Det stora fönstret till gemensamhetsrummet står på glänt och där står två leende tjejer och ser på oss. Jag känner dem inte men Selma ler och vinkar glatt och då ler jag också.

En av tjejerna kommer fram till fönstret, öppnar det och presenterar sig som student från en speciell linje. Hon undrar om Selma senare på dagen kan få delta i en undersökning.
Jag kikar in i gemensamhetsrummet och ser en jättestor bläckfisk i tyg som står på golvet, i magen har den en ruta för en bildskärm.
Flickan förklarar om undersökningen, ger mig ett papper för godkännande som jag skummar igenom och varför inte? Verkar ofarligt...

Nu har Selma hittat till fönstret och hon gör snabbt STORA ögon...
Vad är det inne på "felles"? (gemensamt heter det på norska) En stor brun sak...
Litet finger pekar, ivriga ögon - vaddå mamma? Förklara.
"Blekksprut... Har du sett Selma.. En blekksprut på felles. Vill du leka med den sen?"
"ekkp.. Bläkput.."

Hon testar olika varianter i sin mun och sen nickar hon glatt, japp, den går nog att leka med, om mamma säger det så.
Vi går in genom dörren till hennes avdelning och därinne är det eld och lågor...

Favoritkompisen M springer runt och hojtar:
"Monster, monster, monster..."
Han stannar när han ser mig och Selma, bara en sekund, sedan springer han emot dörren till felles (den stängda), pekar och säger igen:
"Monster, Onster, Monster på felles..."

Dottern tar lugnt av sig jackan, skorna, vantarna och hon ser knappt på honom men när hon är färdig går hon direkt till dörren, tar hans hand, ser honom i ögonen och säger:
"Nääää, M. Ikke onster! Bläksput! Bleeeekput... Leka med den SEEEN!"
"Monster.."
Han försöker en gång till.
"BLLLEEEKKKKSPUT! Kom!"
Med ett stadigt tag i hans hand tar den blivande "utbildaren" tag i sin vän och går till favoritleksakerna. Inget drama här inte!! Bara man vet... Bara man förstår.

Jag hoppas Blekkspruten blir en hit och att de har en god dag på felles.
Det tror jag alldeles säkert. Ha en god dag! KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar