tisdag 15 november 2011

"Blitt oppdratt..?"


Jag minns det som igår...
Hennes valkiga hand i min då hon stöttar mig medan jag tar de jättestora kliven in på bussen.
Sedan vänder jag mig om, ser på henne medan jag låter min hand stötta henne på vägen upp.
Hon tar upp den slitna läderplånboken, betalar för oss båda och chauffören väntar artigt tills vi båda satt oss innan han stängde dörren och vi glider iväg.
Jag skall på stan med mormor, stolt och glad. Vi skall på biblioteket, låna böcker, sen skall vi handla till mormor och lämna in tipset, innan vi slutligen tar oss en fika på Ströms konditori.

Vi äter båda glasswienerbröd, mormor dricker kaffe och jag dricker festis, på flaska men med sugrör. Det är under dessa resor som jag lär mig.. Lär mig mycket om vad som förväntas av mig som barn av en gammal kvinna.
Hon förväntar sig att jag står upp och erbjuder min plats om bussen är full och en annan äldre eller gravid kommer ombord.

Hon lär mig att man inte går i bredd på gatan, det gör man aldrig! Bara om man stöder någon eller håller ett mycket litet barn i handen men då finns det oftast plats ändå.
Man hälsar artigt när man kommer in i en butik, även om man inte skall handla.
Man håller alltid till höger så att de som har mera bråttom kan passera till vänster.
Man släpper ut folk ur bussar, tåg, hissar, spårvagnar och vad det nu måtte vara - innan man själv går på. "Annars blir det nämligen ingen plats till dig.." sa mormor och log.

KATJIIING...
Jag är tillbaka på bussen, på väg hem från Oslo centrum och jag stirrar på skylten.
Den är av ett gammaldags snitt, så gammaldags att man skulle kunna tro den var antik och på den står ett stort rött "TAKK" och sedan ser man en man som ger sin plats till en åldrande dam.
PÅ andra sidan bussen hänger en likadan men denna uppmanar till lågmäld konversation, om man nu måste bruka sin mobil på bussen.

Jag vet inte vad jag skall tycka... En del av mig tycker att detta är så självklart att man inte borde behöva skylta om det.
En annan del vet att jag stör mig varje dag på folk utan vett...
Häromdagen såg dottern och jag en ung man som gjorde hyss på vägen till skolan, han flyttade vägverkets avspärrningar så de inte stod där de skulle. Dottern var snabb i kommentaren:
"Han kan ikke ha blitt oppdratt på en riktig måte!"

Nej, vad är "riktig måte" då? undrade jag för mig själv men sa inget.
Jag försöker uppfostra mina barn att tänka på andra, att visa vanlig medmänsklig och naturlig hänsyn. Det är allt.. Eller är det inte det?
Skall det behövas skyltar för sånt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar