tisdag 29 november 2011

Vissa dagar, en del ögonblick.

Det finns något som sker varje ögonblick för någon, någonstans... 
Har du tänkt på det någon gång? 

Jag är ju lite upptagen av ögonblick, jag. För att jag tror på dem, för att jag fascineras av dem, 
för att jag anser mig veta att det kanske är det enda sättet att stoppa en del av tiden i fickan.
I nästan varje givet ögonblick är det någon som ser dagens ljus, någonstans börjar livet. 
Någon annanstans avslutar någon med sin sista suck och ögonblick av stillhet, vakuum, sorg och tacksamhet inträder hos de som lämnats kvar. 

Någonstans skriver någon en examen, någon svara i telefon, en annan uppfyller en dröm och den tredje, ja, den tredje ser sin dröm gå i sank.. Tidens förlopp genom oss alla.
Ögonblick staplat på ögonblick och vid första påseende kan de kännas som de är oändliga, samtidigt är de flyktiga som vatten och rasar snabbt förbi. 

Idag har jag en dag som jag inte ser fram emot... Eller rättare sagt, jag har någon timme som jag oroar mig mycket för.  Det finns ett starkt ogillande hos mig inför hur mycket plats det tar upp, detta oroande. 
Det stör mig att det äter lite på mig, att jag är oförmögen eller i vart fall, mindre förmögen att vara i nuet precis när jag väntar på detta. 

Det suger musten ur mig och efteråt kommer jag att vara trött, sliten och.. ja, vad blir resultatet?
Vad blir känslan när det är över? Ovisshet inför ögonblicket ger lite ångest. 
Jag är gammal nog att erfarenhetsmässigt "veta" eller tro mig veta att jag kommer överleva. 
Fast vem vet det egentligen? Om man nu skall vara helt filosofisk.. 
En dag kommer även det ögonblicket för oss alla. 

Nu skall jag ta tag i mina vardagsögonblick, försöka vara så närvarande jag kan, 
med mod gripa mig an mitt ögonblick i dagen och sedan, sedan drömmer och hoppas jag på
många vackra, givande, underbara ögonblick på "rekke och rad" (som man säger här.)

I veckan har jag mysiga föreläsare, December öppning, pakke kalendrar att se fram emot.. 
Till helgen, dop, jul på Liseberg och familjemys samt att jag får träffa Viggo för första gång... 
Härliga ögonblick att fästa blicken på. 
Det blir bra.. Skall bara igenom dagen. NAMASTE!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar