lördag 4 februari 2012

Salta bönor!

Med handen djupt in i badrumsskåpet ser hon upp och säger med ett brett leende:
"Vad vi göra sen, mamma?"
Jag ser på hennes rufsiga bakhuvud. Hon har lite lockar, lite babyhår och kombon blir att hon alltid har tovor som gör att håret ser konstant otvättat ut. Men å andra sidan... Hon ogillar starkt duschen så jag svarar:
"Kanske vi skall duscha dig?"
Hon lyfter blicken från skåpet, ruggar med hela kroppen såsom du och jag gör när vi får kallt vatten över oss och så kommer det ärke norska uttrycket: "UFFAH!"
Sekunderna senare springer hon för livet och jag står skrattande kvar.
Snart tre år och allt vet man om världen, allt kan man, allt behärskar man och man är sig själv, sitt jag, sitt ego.

Hon kan sätta händerna i sidorna, rynka pannan och utbrista:
"Nu er det NOK!"  
Hon slår sin stora syster, hårt och länge... Tvekar inte att gå in i kampen och när systern lägger ner alla vapen och ropar sluta, sluta så slår hon händerna emot varandra såsom du och jag gör när vi vill bli av med vatten på händerna och inte har en handduk.
Skön, orädd och med koll på livet...

Jag är stolt över mina tjejer. Jag är stolt över det de båda blivit.
Idag när jag städade tappade jag plötsligt dammsugaren... Den föll handlöst nerför trappan i tre stora DUNK och jag trodde faktiskt att jag hade förstört den för gott.
Från rummet nere hör jag min stora tjej ropa:
"Mamma, Mamma hur gick det? Gick det bra med dig?"
Sekunden efter följt av en liten röst:
"Mamma, maaaami, geck det ba med dig, lelle ven?"
Jag står i trappan och ler... Fina tjejer. Inte dammsugaren, bara mamma. Bara mitt välbefinnande. Me like.

Upptagen blickar jag in i mobilen, försöker läsa mailet, när minste man, ursäkta, kvinna griper tag i mitt ansikte med sina fingrar fulla med choklad, vrider mitt huvud emot sig och säger bestämt:
"ELLSKLING... ELLSKLING... Se på mig! Jeg snakker med DEG!" 
Vad kan man göra med en sådan förfrågan förutom att släppa mobilen, se henne in i ögonen och le.
Finaste, goaste, raraste tjejerna. Ni är dyrbara, mina underbara skatter. Må ni aldrig förändra er.

Jag älskar er och är så stolt över er! 
KRAM 

 

1 kommentar: