torsdag 2 februari 2012

Den lilla plantan

"I was thinking that I might fly today
Just to disprove all the things that you say
It doesn't take a talent to be mean
You words can crush things that are unseen

So please be careful with me, I'm sensitive
And I'd like to stay that way"               
Jewel. 

Försiktiga händer packar in mig i varma filtar, en mjuk hand på min panna, ett leende, läppar som rör sig: "Vila nu!"
Hör mig själv sucka och glider bort... Bort, bara några minuter innan. 
Andra händer som packar in mig, drar upp min jacka helt upp till hakan, läppar emot min kind, varm andedräkt, en hand som trycker min hand uppmuntrande och ber mig gå iväg och ta hand om mig själv en stund. 
Omtanken, värmen, de små gesterna.. Gester av kärlek. Värdefulla gester. 

Vad händer med oss när gesterna, känslorna inte kommer från dem vi önskar dem från? 
När vi har känslan att vi står utanför fönstret som uthungrade barn och ser in i matvarubutiken men är nekade att kliva in, vi saknar det som behövs, cash! En gångbar valuta.

Det händer mellan människor...Att man känner att någon släpper taget om en, låter en falla fritt, slutar att sända ut gesterna, orkar inte mer, vill inte, känner inte för det.. 
Man kan tvinga hästen till vatten men inte tvinga den att dricka.  
Så är det med vänskap, med kärlek, med medmänsklighet, med empati, med passion, med omtanke och många, många fler av dessa facetter av relationer mellan levande varelser.  

 "I have this theory, that if we're told we're bad
Then that's the only idea we'll ever have
But maybe if we are surrounded in beauty
Someday we will become what we see
'Cause anyone can start a conflict
it's harder yet to disregard it
I'd rather see the world from another angle
 

We are everyday angels
Be careful with me 'cause I'd like to stay that way" Jewel


Facetterna från andra än den man önskar dem ifrån kan inte ersätta, inte helt, men de fyller sannerligen mer än ingenting och sakta, sakta växer de på en. Blir betydelsefulla. 
Vänskap och kärlek är heller något man önskar att alltid behöva be om, för då känns det också fel. 
Man vill att det skall komma spontant, hjärtligt och från personens egen önskan. 
Därför växer de, de som vågar slösa med sin kärlek även på sådana som inte är helt nära och strax, vips, är de närmare än de trodde. 
Magi! 

Är det någon som förstår vad jag säger? Att det blir vackrare och större när man slösar med det och håller man igen så vissnar det bort snabbt. Lite som en känslig köksplanta...
"I'm sensitive and I'd like to stay that way!" ;-) KRAM
 

1 kommentar:

  1. Jag är med Dig kvinna! Förstår precis vad du menar. P&K

    SvaraRadera