fredag 15 juni 2012

Flow!

Flow.
Flöde.
Ett modeord?
Ett ord från den alternativa världen?
Eller bara ett ord på ett gammal fenomen?

De flesta av er vet vad jag tänker på när jag säger "flow" men skulle jag be er beskriva det för någon som "aldrig upplevt flow", tja, då tror jag vi skulle få många olika beskrivningar.

Flöde är ju en upplevelse.
Känslan av att "vara i flödet"!

Löparen kallar det för "andra andningen". Ett tillstånd när kroppen befinner sig i rytm, när andning och förbruk hos musklerna är helt synkront. Man rör sig till synes obehindrat, allt är lätt och enkelt.
Inte en gnutta motstånd någonstans. Fred. Frihet.

Som ung ryttare upplevde jag "flow" tillsammans med hästen. En ytterst unik känsla.
Att känna hästens rytmiska rörelser transplanteras över i min kropp, som att fyllas av hästens själ likväl som av dess kraft.  Jag - hästens förlängning.  Hästen - min förlängning.
Ett perfekt samarbete.
Närhelst man fann flödet ville man hålla kvar den i evigheters evighet ty man visste att i detta stadium så presterar jag, vi max. Ljudlös, motståndslös.

I Söndags såg jag väninnans ansikte lysa upp på cykeln, såg henne bita sig i underläppen innan hon utbrast: "Vilken asfalt! Det är helt gudomligt... Jag känner det som om jag skulle kunna cykla för alltid". 
Skönt kommentar si så där 10 mil in i ett lopp! Flow!
Cyklisterna kallar det för "kadens" eller "ultimat kadens".   När du finner din rytm, den rätt växeln emot underlaget så att du kan hålla denna rytmen oavsett vad.
Ju längre du kan hålla denna kadens, desto bättre resultat. På grund av...
Just det, flow!

Bassängens vatten forsade runt mina armar, inandning, huvudet ned, rörelse, huvudet upp, utandning, mera rörelse, inandning.. Cirkeln är runt. Bassänglängd efter bassänglängd.
Till slut tröttnade huvudet, det bara räknade längder.. Resten tystnade.
Ljudet av vatten, rytmisk rörelse, en sorts meditation.
Plötsligt slog det mig.. Flöde!!! Jag fann det! Rytmen.  Aldrig hittat den i en bassäng tidigare.
Slutade vände på vanligt sätt, började simma i cirkel vid kanten, allt för att inte förlora flödet!
Fantastiska känsla. Flow...

I omklädningsrummet efteråt började jag fundera...
Om detta kan ske vid alla typer av rörelse.  Här är det ju tydligt att det går att "skapa", med rätt förutsättningar, med rytm, med upprepning, med utrustning och kunskap.

Om detta kan ske då man är kreativ, intuitiv.. Hur skapar man då flöde på andra plan?
Vilka verktyg har jag till det?
Verkar dumt att "vänta på att det skall ske", om det finns möjligheter till att befrämja att det kommer oftare, eller hur?
Vad skapar flöde i mig?  Vad skapar flöde i dig?
Vilka tillstånd bringar mig ur flödet?

Ty i flödet vill jag bo!! Helst alla dagar i veckan! ;-))
Trevlig helg och KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar