lördag 16 juni 2012

Född till Kung

"Det största som sker i en kvinnas liv är när hon föder sitt barn..." Han lägger huvudet på sned. 
Företagsledaren, den inspirerande, den vällyckade, den annorlunda. 

"Hon sitter där med sitt lilla barn i famnen och allt önskar hon honom/henne.  
Det finns ingen mor i världen som säger: Må du leva att vara slav! Må någon annan alltid vara din härskare!  
NEJ, varje mor säger:  Må du leva som den kung du är född till att vara! Må livet stå dig bi!

"Såååå..." Han funderar lite till, leendet spricker ut. 
"Så, om du behandlar alla du möter på livet stig såsom de kungar de är födda till att vara. Ja, då kommer de att känna sig väl till mods, göra ett bra jobb, vara dig trogen och du, du kommer aldrig att vara ensam, olycklig eller i konflikt". 

Skeptiska ansikten, huvudskakningar. Vad är det han säger? Kan detta verkligen stämma?
En hes röst från rummets bortre ände: 
"Ja, men... Du har ju så många anställda. Något måste du väl oroa dig för till vardags?"

Vår vän ler milt, nickar och svarar vänligt: 
"Javisst! Jag oroar mig mycket och varje dag!  Jag oroar mig.... 
för att inte räcka till! För att inte varje dag dag hinna prata med ALLA mina anställda. Att missa någon, att glömma någon eller glömma något som är viktigt för den såsom möten, födelsedagar, sjukdomar i familjen, konfirmationer, dop och allt annat som fyller livet. 

Nya huvudskakningar! EAST meets WEST! 
Eller bara filosofen möter kapitalismen? 

Några minuter senare ser jag samma "chef", för det är det han är, ovanstående nämnda indiska man. 
Han är ägare, restaurang chef, chef till flera av New Yorks topp krogar.  En miljonär. 
Han har infört yoga på arbetstid. För att fylla alla med kreativitet... ;-)

Jag ser leende på medan han lär ut konsten att baka Nan-bröd och det instruktionen som slår mig mest är: 
"Komihåg - ha fred och lugn i sinnet! Annars ger du din oro, ängslan och ilska till brödet och ingen mår bra av att äta ett sånt bröd!  Inte ens gott blir det..." 

Fantastiska ord från en inspirerande man! 
Hope lives on!  Trevlig Lördag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar