torsdag 21 juni 2012

Vilken kvinna!

Min egen coach uppmanar alltid till att läsa självbiografier. Han hävdar att man inte behöver "återuppfinna hjulet, om någon redan gjort det åt en". Sant. 
Man kan ta andras misstag, upplysningar, framgångar och bygga vidare på dem och på så sätt nå nya höjder.  

Jag förstår tanken men ibland har jag svårt att relatera till självbiografier av Nelson Mandela, Steve Jobs, Hillary Clinton etc - alla dessa briljanta människor på sitt område. Men ack, så långt från min värld. Spännande läsning men hur jag än vänder på det blir det mer som en roman än en självbiografi. 

Naturligtvis vill jag nu snacka om ett undantag... redo för ett boktips?
Ninnnaninna ninanna, ninannanani na.. Nini.. Hahaha... Det där förstod bara svenskar och svenskar födda 76 och tidigare, ni andra är för unga (sådär cirkusflexus i vart fall). 

Boken heter Livsglede - en selvbiografi av Margit Sandemo. 
I vart fall heter den det på norska, så "Livsglädje" är väl troligt på svenska. 
Den har legat på mitt nattduksbord i över ett år och nu var det sålunda dags! 

För att denna självbiografi skall vara tilltalande så tror jag det är en fördel om man någon gång känt sig riktigt annorlunda på den här planeten. För Margit är sannerligen ingen dussinmänniska. 
Här blandar hon friskt av livets goda och livets sorger, av gåvor och förbannelser, av insida och utsida, av djupaste förståelse och av förmågan att stöta bort det som inte passar. 

Vägen. som är livet är kurvig och krokig och man ser sällan eller aldrig bakom nästa hörn och hon får (i vart fall mig) att känna att det var meningen, en del av charmen. 
Jag har gråtit, skrattat och framförallt känt igen mig!! 
Känt igen delar av det clairvoyanta, det mediala, uppdelningen mellan svensk/norsk (något som är en realitet för oss båda), att vara kvinna, att vara mamma, att söka sin plats i livets stora pusselspel. 

Jag förstår med varje fiber av min kropp varför jag älskade/slukade/ köpte Sagan om Isfolket den gången det begav sig och förbannar den dagen jag lät mig övertalas att ge bort dem. 
Dags att köpa hela serien igen. Bara för att... 

Att höra någon som är så klok som Margit förklara saker, på sitt sätt, med sina ord men ändå ge en förståelse för det som sker inom en själv ÄR STORT.
Det ligger ett läkande i att förstå! Det tycker i vart fall jag... 

Att hon sen är född bara en dag ifrån mig, den 23 April kanske gör känslan ändå större. 
En oxe i sitt esse. En oxe med sitt kommunikations chakra på vid gavel...
Pröva gärna! Tror inte du bli besviken då här finns något för alla...
Om inte annat, läs den som en roman - det funkar det med!

HURRA för MARGIT!  Ha en fin Junidag. 
I mina tankar... Maud

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar