tisdag 26 juni 2012

Sommarlovs morgon.

Sommarlovs morgon och sommarlovs dagar.. Med busiga barn föreningen! 
Självvalt.. Ja. Mysig... I alla högsta grad. Frustrerande.. Jodå, emellanåt. 
Det blir många minnen också och detta är jag säker på. 

Sommaren då den stora flickan växer som gräset på ängen, fötterna hoppar två storlekar på en dag, då hon använder kvällar och nätter till att vicka ur sina sista tugg tänder. Till glädje och frustration.. 
Den eftertänksamma börjar upptäcka världen runt om, ser mera "vuxna filmer", ställer frågor om det som var och det som kommer. 

Igår såg jag leende på medan hon penslade kanel och vaniljbullar med varlig hand. 
Hon frågade om varför temperaturen på mjölken måste vara såsom den är..Hon frågade om mamma och mormor. 
Så, kära mormor... Du som alltid ville att vi skulle baka bullar, du som tyckte det var viktigt. 
Igår borde ha du ha haft ett stort leende över dina läppar när den unga damen uttryckte: 
"Åh, mamma, jag skall lära mig detta ordentligt så att jag också kan lära mina barn och barnbarn att göra saker från grunden!"
Delar av mitt jobb är gjort, I passed it on. ;-))

Den lilla är i sin mest galna språkutvecklingsperiod.. Hon snackar, snackar och snackar.
Varje mening börjar med tre mamma och avslutas med två mamma, minst. 
"Mammma, Maaaammmma, Mammma... Kan jeg få bli med, mamma.. Mamma?"
Nu pratar vi om att resa på utflykt med bilen och ja, jag har svarat ja mellan varje mamma samt tittat på henne. Då utbrister hon: 

"Då vil jeg ha penger.." 
"Jasså, vad skall du med dem till då?"
"Mamma, mammmaaaa, jeg vil ha penger. Jeg vil kjøpe tomater!"
"Jasså, minsann.. Tomater." 
Värre saker kunde man ju tänkt sig.

Hon äter som en fluga, lever väl på sin eteriska energi som alla treåringar, är snabb i vändningarna. 
Sparkas som en häst (i vart fall en mindre pony) och gärna på ställen där det känns. 
Sover helst på eftermiddagen och suddar sedan halva natten... 


Ja, sommaren kommer att bli annorlunda.
Många önskningar ligger på bordet och jag glädjer mig och gruvar mig såsom sig bör. 
Det kommer att bli många ensamma träningstimmar när pappa kommer hem. Allt för att vara laddad för nästa dag av "mammande" men även sköna sovstunder i skuggan, skratt från magen, galna upptåg och ett och annat hjärta i halsgropen av fröken våghals. 


Idag besöker vi ljuva Carina, lagar ischoklad (jo, man kan göra det på sommaren också).. 
Redan nästa vecka är det dags för ett kallt Vansbrosim (BRRRRRRR:.. ) och sedan ett glatt, uppsluppet treårs kalas bland Moraborna.   Gud bevare dem! Och er...;-)


Live with passion!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar