torsdag 30 augusti 2012

Skolstart.. Full stopp!!

"Jag har vind i min tumme.. vind och kanske lite fukt" säger den gamle farbrorn och vickar försiktigt på sin lätt svullna tumme.
"Min qi i lungorna är så rebellisk att den drar med sig magen, när den rebelliska qi når magen så spyr jag sålunda.." säger den äldre damen.
"Du är drabbad av falsk hetta" säger den kinesiska läkaren och tillägger "vägen till succé är alltid under konstruktion!".

Tror du jag skojar med dig?? Nejdå, det står såhär i mina akupunktur böcker!
Ibland finns det tillagd en "västerländsk" förklarings modell men lika ofta måste jag tolka och översätta.

Känslan infinner sig, tolk känslan... Jag skall inte bara lyssna på patienten, verkligen förstå vad hon eller han säger utan jag skall också veta hur det skall sägas och göras "på kinesiska" eller i vart fall på kinesisk väg!
Kanske är det inte svårare än plant språk? Kanske är det det?

Jag spenderar dagen bland element, årstider, Ying och Yang, bland inre vind, yttre patogena faktorer, bland qi, blod och wei qi... Överväldigad och fascinerad.
Faktum är att det inte är långt ifrån att landa i ett främmande land och bjudas på en rejäl kulturchock!

Dagen efter... Mikrobiologi och hygien!
En gammal goding i repris MEN denna gången sponsrat av företaget antibac... Vad de gör hörs väl på namnet, de jobbar med olika typer av antiseptiska medel.
Inte min favorit men samtidigt, jag tvingas inse mitt ansvar inför mina klienter OCH mig själv.

En nåltopp som går lite långt, drar med sig mycket blod, en sekunds oaktsamhet och den nålen kan sitta i min hud, i mitt blod. Klienter som är sjuka, som är drogmissbrukare, smittbärare... Allt är värt att tänka på.
Skrämmande statistik - visste du att:
Om du sticker dig på en nål från en drogmissbrukare så har du följande risker att ta hänsyn till.
30-40% chans för hepatit B, 10-15% chans för hepatit C, 0,3-0,5% chans för HIV.

Naturtligvis skall du ha extrem OTUR, naturligtvis måste nålen i i blodbanan men vågar man chansa?  Profylax behandling finns för Hepatit B. Vaccin och immunoglobuliner..
Hmm, me no like! Pest eller kolera... Men jag vet ju ändå vad jag kommer att välja, if the going get tough!

Narkoman nålar och liknande dyker ju upp lite här och var i samhället..
Vet folk i allmänhet detta?  Jag tvivlar!

Själv reser jag inom mig mellan världarna.. Processar.. Reser lite mer.
Funderingarna på sjukhus praktiken i Kina nästa höst börjar att snurra.
Mina timmar på vår student klinik börjar snart och jag känner funderingarna komma...
Sticka, sticka, sticka.. Finna en egen teknik.

Många fåglar i mitt huvud.. stora och små.
Hösten är här! Skolan likaså... Dags att njuta berg och dalbanan!
KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar