onsdag 12 september 2012

Bästa stället att bli påkörd på?

Denna förträffliga morgon skuttade jag och mina kryckor över parkeringsplatsen utanför lokal sjukhuset.  Huvudet fullt av tankar, några förhoppningar på det.. Tänk att få släng kryckorna idag!
Håller foten? Tänk om han hittar komplikationer! Tänk om det "läkt fel". En miss på röntgen..

Dessa tankar var inte så underliga som du kanske först tror. Igår kväll samtalade jag med Sverige, en gammal klient. Historien handlade om en läkare som missat och missat grovt!
Vi är alla människor och mänskliga faktorn känner vi gott till men läkare får inte läsa fel, inte i Fass!!
Gärna i dagstidningen som alla andra MEN INTE i Fass!
Personskada, oåterkallelig sådan, sjukhusvistelse, lidande som "betalning" för tilltro till en läkare med särdeles gott renome! 
Sorgen över behandlingen av min gamla klient och dennes familj var överväldigande. Förbannad -en ren underdrift!

Allt detta singlade igenom mitt huvud såsom löv då jag stod där vid parkeringsautomaten och stoppad pengar i det glupska skrället.
Så vände jag mig om, stoppade ner plånboken och såg mig om.. Synen som mötte mig var..
Lite skrämmande, lite förbluffande.
Överallt fullt med folk på kryckor, med bandage, med lapp för ögat, med stygn, med diverse hjälpmedel.. Inte konstigt!! Detta är ett sjukhus!

Det som slog mig var dock.. Alla dessa kommer med bil!!! Själva.. I många fall.
De ha svårt att vrida på huvudet, svårt att gasa, bromsa, vrida och en och annan bil hördes rusa i fjärran. Åldern har också något att säga.. Jag var babyn i gänget!
HJÄLP!!

Att få "färdtjänst" eller taxi till sjukhuset är lika svårt i Norge som i Sverige. Måste ansökas om i god tid till motsvarande Förs äkringskassan dvs NAV och de blanketterna måste skrivas ut på nätet.
Hur många över 65 år har stenkoll på nedladdningar, netsök och skrivare?
Alltså.. De tar bilen! De måste ju.. De orkar kanske inte annat!
Fråga mig, unga människan, hur kul det är att "krycka" en kilometer? Spring du 5 km så kryckar jag en km så är vi kvitt!  Det är jobbigt!

Med min höger krycka beredd till strid.. Det vill säga, att banka i plåten på närmaste backande bil, tog jag mig tillbaka till min bil, la in lappen i vindrutan och kryckade sedan snabbt från platsen.
Bästa och mest troliga stället att bli påkörd på i Bærums kommun är inte utanför köpcentrumet eller i parkerings garaget utan faktiskt på parkeringen utanför sjukhuset!
Det sätter jag gärna pengar på! Fördel? Tja, tio, tjugo meter till akut intaget! Alltid något och tid har ju något att säga vid överlevnad!

Vart är sjukvården på väg? gnäller de gamla uvarna... Jag nickar också eftertänksamt!
Skulle vilja ha ett uppvaknande gällande det och medmänskligheten. Båda finns där.. Under ytan!
De bara måste upp igen, aktiveras!

Hur det gick med foten?
PRIMA! Ingen som sov på röntgen där inte... Men det är en helt annan blogg..
Så häng med och CARPE DIEM! Bara akta dig för parkerings platser!
KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar