torsdag 24 september 2009

Där jag kommer ifrån!


"Jag kommer från en plats där man kan vandra i timmar i skogar utan att möta en väg eller själ. Där furor är långt vanligare än träd som bär blad, där björn och varg är långt vanligare än kanin och fasan, där man känner varje insjö men aldrig sett något hav!

Jag kommer från en plats där människor lever i snäva cirklar, där orden är få, traditionerna många och tunga. Där var man har sin lott och aldrig bytas de två, där sagt är sagt och där löftet aldrig kan omvärderas, där tillåtelse och förlåtelse är lika svåra att få.
Dit kom jag..

Men innan dess, innan dess kom jag också från en annan plats...
Jag kom från början från en plats av kunskap och ljus, en plats där allt beror på, där löften baseras och omvärderas på rådande omständighet.
Jag kommer från en plats där björnen delade mitt bord, där ljuset dansade genom trädens kronor, där hav och sjö möttes i ljuvaste förening. Där lotterna bytas och ändras allt beroende på vem som är mest kapabel, mest engagerad, mest redo.
Jag är på väg tillbaka dit!

Jag har sett båda ytterligheterna och nu har jag balanserat dessa två.. Hittat mitten.
Inte längre fast i det förflutna, inte längre besatt av framtiden!
Nuet existerar som en kombo av allt som är jag, polariteterna får förbli, att använda som verktyg! Skillnad är att jag styr dem, inte är slav under dem.
Ytterligheterna är inte fel, inte heller mittpunkten!
Alla lägen är användbara men som sagt, men som sagt, jag styr dem inte de som styr mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar