tisdag 22 september 2009

När Tisdag blir Tirsdag..


Gårdagens morgon med all dess förtvivlan smälte till eftermiddagens hämtning såsom smör smälter i solsken.
Strålande barn.. "Mamma, mamma, Julia och jag har byggt en trädkoja, vi har en hemlig klubb och vi.. blablablablabla" Hon bubblar som en champagnekork och ger utan att tveka dagens morgon en femma och hela dagen en klar tia!
Ja, vi har infört det för att jag skall få någon form av måttstock på dagen, dess kvalité och innehåll för henne.

Samtidigt hörs ett mystiskt gurglande ljud från vagnen.. Selma står parkerad under en av skolans stora träd eftersom vår yngsta förmåga är en blivande trädkramar! Och just nu, ett riktigt trädfreak, kan ligga tyst som en mussla under träden och kika i timmar. Säkert rofyllt och vackert MEN nu kommer alltså ljudet.. Jag rusar fram och förväntar mig spyor, gråt.
Istället storler Selma med ögonen i kors då hon försöker fokusera på ett löv som fallit ner från trädet och landat på hakan. Ingen oro där inte!! Bara ren och skär lycka!
Kunde hon prata hade hennes kommentar säkert varit "Titta, titta mamma! Trädet kommer och hälsar på mig när det klär av sig!"
Vardagen är här och ändå, små mirakler här och där!

Kvällen innebär läxor, föräldrarmöte och en bebis som behöver både bada och bajsa. Mycket att läsa, mycket ord som snurrar runt i mitt huvud.. Nya ord, nya betoningar.
"BUUUÄÄÄHH" Mitt i natten vaknar jag med våt bebis, byter som i trans, ger henne bröstet och hinner tänka "Snart Tirsdag..". Somnar om!
Vaknar tidigt, kaffe, mail, face book, dagens tysta stund.. Några timmar senare läser jag dagens korta inlägg på FB igen av en slump och inser att mina Tisdagar, vardagen i veckans början plötsligt har blivit en Tirsdag!
Intressant! Det händer saker som jag inte alltid ser. Tack gode gud för det!
Får vi nu bara lite bajs också, ja, då är vår lycka gjord. Dagen räddad.. Vår Tirsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar