måndag 28 september 2009

Sovande höstlov..


I tre rum ligger tre barn och sover sin skönhetssömn.. Fast klockan närmar sig nio.
Den minsta har förvisso ätit sin "frukost tutte" för några timmar sedan, skrattat lite åt mamma och pappas morgon bestyr och sedan somnat om med kinden tryggt parkerad på denna mjuka, matgivande kulle.
Modern somnade också om en stund, det medges, innan klockan väckte henne med sitt envetna pipande. Hon skulle upp och ringa, boka möten.

De två stora satt uppe länge och spelade PS3. Jobbade hårt på att räkna ut hur man på bästa sätt kommer runt ett av spelens svårmanuvrerade bana. Åttaåringen älskar att ha den stora brodern i huset! Han som kan spela basket tom är tränare i basket, som kan lära ut alla spelens trix, knyta kuntar på de med kärlek hemgjorda halsbanden. Att slå honom i boxningsspelet, det smäller högt det!
Storebror verkar också njuta av uppmärksamheten, än så länge. Han söker jobb i den stora staden och skall om någon timme börja sin "knatande vandring" med CV:t i handen, igen.

Det är höstlov - behöver jag säga mer? Någon dags hemmavaro innan vi tar en minisemester för att förhoppningsvis hinna umgås lite innan vardagen och sysslorna tar vid igen.
Det har varit en hektisk sommar, en hektisk höst utan ledighet så nu känns det faktiskt riktigt skönt att komma iväg.
Jag behöver inte skjuta älg för att känna mig levande. Långa promenader i det fantastiska vädret, under de underbara färgerna räcker sååååååå långt.
Sen får det gärna bli älgbullar och rårörd lingonsylt med nyskördad potatis när jag kommer in!
Det smakar mums!
Eller som igår, fiskpudding med stekt lök och kokt potatis efter att jag med vagnen gått vilse i fjället bakom byn. Nej, jag är inte "gå vilse typen" normalt sätt. Har ett mycket gott lokalsinne men kringelikrok vägarna igår "fick mig". Nej, det var inte det jag skulle berätta om denna gång!

Höstlov var det.. Njut det när det kommer, ni därborta i förskingringen som fortfarande har ett oöppnat höstlov att njuta. Vi har redan börjat knapra på vårt och det smakar GOTT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar