lördag 26 september 2009

Siffror små men ack så viktiga!


Så.. Här i veckan kom de äntligen! Mina siffror!
De som innebär att den norska staten vet och accepterar att min man (som hade dem sedan tidigare), jag och våra tjejer bor på samma ställe och är officiellt inflyttade dvs våra norska personnummer.
Någon frågade mig: "Vaddå norskt personnummer? Får man välja ny födelsedag då eller?"
Delar mig skrattade men den astrologi intresserade delen såg en poäng - tänk att få kunna välja en ny dag med andra förutsättningar!
Nu är ju astrologi en vetenskap som handlar om förståelse av det egna självet så det hade ju bara slutat med samma sak ändå dvs en massa jobb.

I fredags kunde jag sålunda också få ett bankkonto samt beställa ett Visa kort. Låter kanske löjligt i dina öron men i Norge har Visa korten ditt foto på baksidan, personnumret samt fungerar som identitetskort. Igen, inget kort lika med identitetslös nästan..
Norska butiker, posten osv tar heller inte vilket kort som helst (läs utländska) eftersom man inte kan se om det är ett kreditkort eller betalkort. Det beror antagligen på att vissa norska varor inte får säljas på kredit t ex alkohol. En sund inställning men jäkligt irriterande när man bara har ett svenskt visa eller företagskort.
Komihåg det vid nästa semester i Norge -Visa är inte lika med cash här, det är bara ytterligare en plastbit. Så, "cash is still king" i Norge!

För mig har det varit nyttigt också, nyttigt att behöva planera, låna min mans kort vid behov men på det hela taget vara utan. Har inte varit utan ett kort på snart tjugo år.. Man tror inte man klarar det men det gör man alltså!

Personnummer innebär också att jag kan starta mitt företagande här i Norge och det är ju lite bråttom, bråttom eftersom någon föräldrar penning inte fanns att hämta från moderlandet.
Nej, såklart, jag är ju inte längre en mjölkande skattebetalare utan en som behöver.. För första gången och då stängs dörren.
Bitter? Nej, fortfarande PISSED! Bitter orkar jag inte med. Det smakar så illa..
Nu börjar alltså läsandet för det krävs kunskap för att starta, kunskap om landet, företagandet, skatterna, avgifterna, skyldigheterna och rättigheterna.
Denna gång kan jag göra det annorlunda, göra det bättre förhoppningsvis.

En 58 sidig fil med introduktionsinfo ligger här och väntar, bakom firefoxens skinande sidor.
Bara att tugga och svälja, smälta och köra! Jag har mina siffror nu.. JIPPY!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar