tisdag 16 februari 2010

Mentorer och förebilder..


"Jag reperterar på teatern mellan 9-18, sen går jag hem och skurar golven! Det har jag alltid gjort, jag gillar att jobba!"
Jag tänker på hennes kommentar medans jag drar toalettborsten en gång till genom den lilla kroken, ler åt att vår toalett är korallfärgad och inser att jag är lite skadad på fler sätt än ett.

Det är Ingrid Bergman jag citerar ovan, en av mina favoritmänniskor och förebilder. Kanske mest för att hon var just den blandningen, blandningen mellan någon som vågade vara helt öppen, plocka ner material och samtidigt vara i materian, våga värna om sig och de sina, våga vara i verkligheten. Dessa människor växer inte på träd, verkligen inte!

Detta vävs ihop i mitt huvud med den korallfärgade toan.. Korall står för den undangömda sårbara platsen inom oss, där vi döljer det som vi inte alltid orkar skylta med.
Ganska perfekt för en toa så säg??
Jag säger detta med ett tokflin men inser att det ligger precis så mycket sanning i det att det blir lite lustigt.

I helgen har jag umgåtts med en annan kvinna, någon som skulle kunna vara en förebild också tror jag. Min mentor är hon redan på vissa sätt.
Jag tror på konceptet! Både mentorer och förebilder likväl som vänner som vi ibland känner oss lite lätt obekväma med. VA? Vad sa hon nu?
Jo men kom igen! Hur många av dina vänner har du inom din bekvämlighets zon dvs en plats där du aldrig behöver förändra dig, aldrig sträcka dig, aldrig vara annorlunda?
Kanske kan du det inte ens för då blir de hotade? Förväxla aldrig det med vänskap!

Riktiga vänner är de som får oss att känna att vi måste anstränga oss, höja oss, där förändringen är välkommen liksom att våga vara.
Det är så man kommer vidare.. Hittar du inget annat sätt, läs en självbiografi då många av framgångens koncept är lika! Plus det är kul samtidigt!
Allt detta kan man tänka på medans man jordad skrubbar en toalett!

Nu skall jag samtala med min egen personliga coach! Efter det har jag ytterligare mål att sträva efter... Ha en god dag och var en bra förebild! Ab imo pectore!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar