söndag 18 mars 2012

Migrän patientens vision av helvetet...

Med x-antal (jodå, jag vet hur många men vill inte skriva det) tabletter i blodet, ett blod som sålunda är rejält uttunnat på grund av denna acetylsalicylsyra men fortsatt med dunkande carotis artärer, dunkande huvud, kraftiga syn störningar, förhöjt luktsinne, kramp i halva ryggen och med fötterna en halv meter över marken - på detta sätt kliver jag in på arenan... Gladiator arenan.

Nejdå, jag bara skojar.. Jag kliver in på dotterns födelsedags partaj.
Jag har valt den amerikaniserad varianten och lejt ut hela grejen till en gladiator arena för barn.
Där får de "små" liven aktiviteter som passar dem, vaktade av en sk domare, de får pizza, godis, födelsedagskaka, chips, dricka, ja, allt som barn av idag förväntar sig.
Allt jag behöver göra är... betala... och som du förstått, följa med. Något som annars inte skulle varit ett stort problem men som just idag blev en "migrän patients vision av helvetet".

Runt mig, fem-sex hopptält, eller uppblåsbara saker med olika funktion i storleksordningen hopptält och då inkluderar jag de hårt brummande fläktarna som blåser upp slotten. För mig lät det som sex DC9 av den gamla skolan landade på, nej, förresten I mitt huvud.
Lägg till detta, tre pågående födelsedags kalas med ca 12 deltagare i varje. Två av kalasen var pojkar i åldern 8-10..  Kan du förställa dig ljudnivån när de hejar på varandra i resp gren?
Min hjärnas inre artärer knakade i fogarna... MEN barnen hade kul!! OCH det var därför vi var där!

Eller hade alla det? En av tjejerna var den fd mobbaren.. Den som min dotter inte ville bjuda in men som jag "tvingades" bjuda in av föräldrar och lärare. Alla skall med, alla skall bjudas..
Okej, I get it! Nu väl inbjuden sprang hon omkring och sa: Skit och jävla tråkigt kalas så fort något inte gick hennes väg och jag såg rött. Eller nej... Inte helt rött, rött i fragment eftersom hela världen är fragmenterad i detta läget och enkla saker som att hälla upp en Cola i ett glas blir ett oöverstigligt problem.

Doften.. en omisskänlig doft av pizza, blandat med kaka, blandat med lukten av chips ur minsta dotterns mun fick min mage att vända sig både en och två och kanske tre gånger...
Besöket på toaletten hjälpte inte. Urinstanken blev med ut och försvann inte av doften av pizza.
En del dofter, läs odörer, är envisare än andra. Ny magvändning...

Jag prövade distrahera hjärnan med en bok.  Ja, kalla mig knäpp men skolboken hade blivit med...
Ja, skam den som förlorar hoppet. Hoppet är ju det sista som lämnar människan, hoppet om att dunket skall ge sig... Bokstäverna dansar och flyter ihop. Jag ler i mjugg. Glöm det, din pappskalle.
I wish.. Att huvudet var fullt med papper.

Tittar på barnen... Ser hur deras kroppsdelar upplöses, blir till pussel, hur färgerna på deras kläder byter plats med varandra, skiftar och glider in. Ljuset sticker mig i ögonen.
Jag avskyr detta, jag blir så sjösjuk... Hjärnan jobbar med att kompensera det jag se, sätta ihop det på rätt sätt, få mig att fungera och överleva men jag reder mig knappt.
Jobbigast är och har alltid varit... Att få andra att fatta exakt HUR ILLA det är.

Det är övervidrigt när det sker men nu var det länge sen, allt är relativt men för mig är det länge sedan.. Jag är trött på att förklara.
Snälla du, där ute... Komihåg de med dolda handikapp!! Lägg dem på minnet.
Lyssna till hur de vill ha det, vad de önskar och behöver hjälp med. Det suger fett att vara beroende av andra och inte kunna sätta ord på det - hjälp dem!

Om jag klarade mig?? Jodå.. Ljusningen är föröver nu.  Bara efterskalven är kvar.
Imorgon får jag min belöning, då är jag euforisk!! Världen utan migrän är en färgglad, underbar resa med alla sinnen på plats!
I have the power! I can do anything!! Sov gott för imorgon är en annan dag!
KRAM


1 kommentar:

  1. Tänk om vi kunde återgå när kalas innebar saft, bullar, kakor å tårta *PUNKT* Inte nog med att det varit vettigare, sundare å billigare, det hade varit hanterbart även med migrän! kraMIs

    SvaraRadera