fredag 6 januari 2012

Det är...

Jag ser ned i kaffekoppen, önskar se botten.. Både utom mig och inom mig! 
Hela morgonen har jag slitit med mina affirmationer, min bestämda uppfattning om att nu blir det bättre, nu skall det vända, nu har jag vinden i ryggen.. 
Katjiiing! Örfil.. Igen. Me no like!   Med svedan kvar i ansiktet har jag slagit mig ner på bänken med mitt ljumna kaffe, har inte ens lust att gå ut, inte i detta nu. 

Ute lyser solen, ute är det vinter, lagom kallt, Fredag, fortfarande lite tid kvar.. Nix. Vill inte.
Tanken vandrar... 
Jag ser hennes siluett framför mig i månens sken.. Hennes blossande kalla kinder i motljuset, glädjen vi delade.  
Jag har en fantastisk unge! En glad, inspirerande älva. Med sitt långa hår, sina galna mössor, sin milda omtänksamhet hänger hon med på mammas alla galna upptåg med ett leende. 
Åka skidor, en vardagskväll, mitt i veckan... istället för läxorna. En oas mitt i verkligheten. 

Hon hänger med! Hon bangar aldrig trots att hon redan varit ute flera timmar på dagen, åkt skridskor, varit på annan aktivitet.. 
"Mamma, kylan biter inte på mig för jag är född i Februari" utbrister hon med ett fniss innan hon glider ned för backen. Den isiga.. Den som jag knappt vågar. 

Helt sant! Kylan biter inte på henne.. Inte motgångarna heller. I vart fall inte så länge hon förstår varför saker sker, så länge hon är med på tåget. 
Tålmodigt leker hon "skidtävling" med sina osynliga konkurrenter medan jag tar en längre sväng. 
Vilken tjej! Vilken resurs... och vilken kväll!"

"Här sitter du och deppar... ?!" en kärleksfull knytnäve boxar min axel. ¨
"Yes, korrekt!" Jag är inte på humör för småprat.. ändå stannar han. Vissa fattar inte en hint! 
"Vet du..."Han smakar på orden, ögonen letar liksom inåt, kroppen blir stilla.
"Det är i backarna man rycker!!"  Så går han, bara promenerar vidare genom korridoren... 

En hint från en skidfåne till en annan skidfåne...Från en vän till en vän. 
Från människa till människa. 
Ja, har man bara ork så är det i backarna man rycker.. Det är så man skapar medvind och försprång. 
Att jag inte tänkte på det!  Dags att gå ut i solen.. 
Dagen är ung! Trevlig helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar