söndag 22 januari 2012

Omsluta sig själv.

Har du, liksom jag, egenskaper du är mindre stolt över? Kanske tom egenskaper som du med åren, kommentarerna, händelserna och tiden lärt dig att dölja, tycka till om, förtränga, förakta?
Det finns många graderingar på den skalan...
Slutet på min vecka har handlat om detta, dessa egenskaperna och det känns som om det är hög tid att "köra en vända till" med dem. Kontrollera om de "ınne ur kylan" så att jag kan vara hel.

I grund och botten tror jag nämligen det... Att det är sättet att bli och vara hel på.
Integrera och acceptera alla sidor av sig själv, lära sig att hantera, kontrollera lika mycket som älska de sidor man själv helst vill vända ryggen till.  Alla spöken blir mindre när man drar fram dem i ljuset - det vet tom Alfons Åberg. ;-)

Delar av mitt sätt att undervisa på har alltid varit kontroversiellt för mig.  Jag vet att för att få människor att lyssna måste man fånga deras intresse likväl som man måste skapa bilder, metaforer och information som de kommer ihåg när de kommer hem.
Till detta har jag samlat på mig många verktyg genom åren...
Att flytta människor ur deras bekvämlighets zon ingår i de verktygen.  Skall de "lära om", "tänka om" så måste det skapas plats till det, nya banor och detta har jag oftast medvetet gjort genom att chockera lite och genom humor..

Får man människor att dra efter andan och kanske, kanske förfäras ett ögonblick, ja, då skapar man en väg in..  Detta är inte "uttänkt" hos mig. Det kommer naturligt, är sålunda en del av mig.
Inom homeopatin behövdes detta för att ta med mig eleverna ut till medlets yttersta kant dvs de tydligaste egenskaperna och sen in emot mitten, mera subtila signaler.
Allt detta gjordes för att de skulle se skillnaderna annars hade allt blivit grå-grå-grå vilket de flesta också tyckt var det bästa med min undervisning. Det blev aldrig grå-grå-grå och otydligt.

Vad är problemet om folk gillade det undrar du nu. Ja, inte alla gillade de...
Vissa kunde inte följa och det berörde mig alltid illa. Jag vill ju att alla skall vara med på tåget, att alla skall förstå. Ogillande emot något som stod mig så nära fick mig att börja undra om det var rätt sätt.
Rätt sätt att undervisa på..Observera dock att det stod 85-15 mellan gilla och ogilla.
Ändå ställde jag den delen av mig i kylan - var den rätt? Var den fel?

I Torsdags mötte jag min like.. Den som speglar dessa egenskaper hos mig.
Jag har träffat honom förut, sett honom i aktion men just detta ämne triggade tydligen något i honom...
Med värme i hjärtat såg jag delar av mig själv i manlig form.
Såg hur han "puttade upp dörrar" hos folk, slog in fönster och åsikter med samma varma hand.
Chockad och lycklig såg jag på... Såg igen, det funkar ju!

Många akupunktörer är rädda att punktera en lunga. Det är nästan det värsta som kan hända med våra nålar och trots att vår punktlärare har sagt att med varsamhet, kunskap och medvetenhet så sker det inte. Detta till trots ligger "ängslan tung" hos många..
G ställer sig då framför klassen och uttrycker:
"Ja, vaddå då?? En punkterad lunga? Ingen match! Jag har punkterat massor med lungor av misstag på jobbet. Det sker när man jobbar med stora nålar.. Det låter "psssssyyysssshh" och då vet man att det skitit sig och man måste agera..." Stort flin.

Folk drar efter andan.. Förfäran sprider sig. En PUNKTERAD Lunga!
Nytt flin från G, huvudskakning.. "Jamen, om detta nu ändå skulle ske.. Om du skulle vara så borta i huvudet på jobbet att du kör in en nål mer än 1,5 cm utan att tänka på det (ve och fasa ;-)) så kan du i vart fall komma ihåg en sak.  DRA UT NÅLEN IGEN. Lyssna efter ljudet. Säg sedan till patienten: Oops, jag tror jag måste skicka dig till akuten så de får röntga dig. Med detta ger du skulden på den läkaren som inte läser röntgen bilden rätt och du står fri från skuld.. Det gör du i vart fall i samma ögonblick som du skickar patienter till röntgen. Alla gör fel ibland men med ditt handlande visar du att du förstår vad du gör och antagligen behåller du både ditt rykte och patienten. " 
Nya djupa, förfärade inandningar...

Då drar han upp tröjan, blottar sina magra revben och säger:
"Hämta en akupunkturnål och testa på mig då. Det är inte hela världen!!"
Förfärad klass, chockade kamrater..
En flinande G blinkar till mig och jag lutar mig tillbaka i stolen.
I have met my match!! Jag har sett det funka.. Anti-rädsla och vakna-från-din-illusion pillret.
Dags att damma av min gamla egenskap, vara stolt över den... Den är en del av mig!
Trevlig Söndag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar