tisdag 3 januari 2012

Nattens pussel.

Jag är så kvällstrött emellanåt att hästarna slutar att trava!
Men samtidigt, ibland är man en riktig "sucker" för egen tid, en liten stund av tystnad när barnen gått och lagt sig.  Alltså sitter jag ibland uppe en stund efter det att ögonen börjat hänga, hjärnan begärt "shut-down" och kroppen skriker att den är hungrig trots att den egentligen bara vill - just det - lägga sig!

Maken sitter då oftast kvar och jobbar. Datasystemen står uppe för jämnan (nåja, nästintill) och de flesta av dem mår bäst av att pysslas om, uppgraderas och förnyas när inte andra sitter och jobbar i samma miljö. Detta passar honom rätt bra då han går upp i högvarv ungefär samtidigt som jag släcker ner alla vitala funktioner och checkar ut.
Minsta dottern sover som skönast när jag kryper ner, jodå, hon sover i vår säng som oftast och med armen om hennes liv fångar jag första bästa sömntåg och drar iväg.

Framåt nattkröken släntrar maken in, lägger huvudet på kudden och somnar mitt i rörelsen.
Han måste det... Tidigt nästa morgon ringer klockan. Konsulter har också "dagtids kunder", arbetsplatser att gå till, möten att medverka i, liv att leva.
Jag hör honom i medvetandets ytterkant och så somnar jag om, i ca 20-30 min. Då kommer "natt rasslet" dvs lillan har sin "vakna period".
Antagligen innebär det att hon går in i nästa sömncykel och är därför skrämmande nära vakenhet under en liten stund.

Detta innebär att hon kollar att jag är där, frågar efter vatten, letar napp, letar ny plats att sova på, vänder på kudden, klappar kinden och så, med benet på mig, huvudet på mig eller bara liggandes på min arm så försvinner hon åter in i sömnens rike.
Här brukar jag somna om.. Direkt. Men inte i detta nu..
Jag lider av lite hosta, en kvarvarande effekt av sista förkylningen. Mera irriterande än våldsam men ack, ack så påstridig!

Efter trettio minuters skrabbande, halskittlande, slemknuffande ger jag upp!
Inget vatten, inga halstabletter i världen tar bort kittlet i detta nu så jag går upp och från den sovande familjen kommer en unison suck av lättnad. Tänk att man registrerar oljud trots att man sover.
På med kaffepetter... Nej, jag är inte galen.
Koffein är inte farligt att inta om det bara får verka i kroppen en kort stund innan man lägger sig igen.
Likt de flesta bra homeopat medel kommer först en först försämring dvs i koffeinets fall, man blir sömnig innan man blir pigg.

Slutsats - jag kan dricka mitt kaffe, som jag föredrar bara jag sedan inte sitter här och häckar för länge.
Det löser slemmet, det värmer mitt system och jag kommer om en liten strax att sova gott igen i några timmar.
Snart ringer klockan, dagen gryr.  Här börjar skolan imorgon både min och barnens.
Vardagen står för dörren och med den många, många tankar..

Ha en god dag wherever you are. Live with passion!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar