torsdag 4 mars 2010

Hemma med barn.. Familjens rascal!


"Vad har du gjort idag då? Hittat på något skojsigt i solen kanske med det lilla livet?"
BAAAH, har lust att använda en riktigt ful klyscha från min ungdoms dagar men avstår eftersom vederbörande antagligen inte minns hur det är att ha små barn.
Dessutom skulle hon antagligen inte ens förstå klyschan så det blir en "glöm din dröm!"istället!
Har du också "glömt"? Låt mig påminna dig..
Eller i vart fall sätta dig in i min vardag just nu och medans du läser, håll i minnet - jodå, jag vet att jag valt detta!! Det är mycket bättre än såhär oftast men just nu, tja, just nu är det så här..

Familjens lilla rackerunge passerar snart 8 månader..
Vissa dagar mild och leende som få, oftast visar sig dock fakta.. Hon var den överlevande tvillingen! Den som kämpade för att stanna, den som gav sig faaaaaaann på allt!
Tror du att det syns i vardagen? Mhm! Behöver jag också tillägga att hon dagen till ära får tänder?

Vårt hus ser efter en morgon som började strax före sex ut som delar av ett utbombat Beirut!
Samtliga cd skivor ligger spridda framför tv:n, leksaker på hela golvet, tomma matburkar, en urdrucken kaffekopp, två tömda kassar med pantburkar och flaskor på köksgolvet, pappersbitar, bitar av tuggat smörgåskex, delar av soppåsen, två nappar..
Vill du att jag skall fortsätta eller har du en mentalbild nu?
Sådan är hon, vår älskade Selma, när hon inte vill! Hon vill bara en sak, sitta i mammas famn, klösa henne i ansiktet och dra henne i håret eftersom hon egentligen inte vill sitta hos mig heller. Vet bara inte vart..

Tro inte att jag inte lider med henne, det gör jag! Varje gång jag stoppar handen i hennes mun och kollar underkäken skriker hon ilsket, fäktar med allt hon har så visst, jag vet.
Men efter det att hon storgråtande kört över dina ben med gåstolen fem gånger medans du förtvivlat försöker laga mat till henne..
Efter att du gjort två försök till toabesök med någon som tuggar i sig pappersrullen, reser sig emot toa stolen och biter på ringen..
Medans du häller upp kaffe stoppar handen i soppåsen, slänger kaffefiltret över golvet för att sedan rusa iväg med gåstolen och skrikande tömma ur all pant.. Ja, då är det lätt att hålla sig för skratt!!

SÅ; du.. Nästa gång du träffar en hemmavarande förälder med barn, var försiktig!
Ta inte för givet att det är en dans på rosor att vara hemma, inte alla dagar...
Erbjud två minuter av din tid till att leka med ett rascal som inte är ditt!
Låt föräldern få dricka ur kaffekoppen, bre smörgåsen eller kanske bara kissa!

Är du närmre än så?? Ställ inga dumma frågor! Du kanske inte överlever attacken efteråt.
Gå istället hem och gör en insats för böveln! Att vara hemma är ingen semester, långt därifrån.
Nu sover rackarungen en orolig tandfeber sömn, men ändock hon sover..och de är söta när de sover, trots allt.
Skall passa på att gå på toa, fylla på med mat, kanske tom en kopp kaffe, nja, den hinner nog kallna.. Bitter? Nej, helt slut!
Tur att det är som Lannelin säger imorgon är en annan dag! Hoppas solen orkar lysa då med så jag kan se den genom fönstret..
Njut ditt kaffe! KLEM!




1 kommentar: