tisdag 16 mars 2010

Strategiskt misstag.


Jag öppnar dörren, ser in, möter blicken och utan tidsmaskinen är jag plötsligt mer än 30 år tillbaka i tiden..
Vips, är hon M, M som drar i mina jeans, pekar finger, skrattar och säger:
"Har du STRUMPBYXOR??"
Det var under jeansen, det var minus 28 grader ute och min mor vägrade låta mig gå till skolan utan något under. Kalsonger hade hon inte hört talas om i den bemärkelsen och hade jag förslagit det, tja, då hade hon nog hävdat att jag skulle bli utskrattad. Nu blev jag det ändå..

Det var nämligen riktigt ocoolt att ha strumpbyxor den gången och jag led.
M och jag blev inte kompisar förrän vi väl passerat 18 då hade alla våra olikheter slipats så mycket att vi kunde gå in genom samma dörr utan att slåss. För slåss gjorde vi, på många olika sätt..

Nu är det inte M jag ser på utan min äldsta dotters terrorist till klasskamrat, ett klassiskt exempel på alla dessa manipulerande, egensinniga dramadrottningar som finns i vart klassrum.
Hon ser mig in i ögonen en sekund, sen droppar blicken och hon rodnar djupt..
Jag kan inte rå får det - jag har blivit tigermamman! Försvarar min unge och sålunda har jag gett henne, lilla fröken nippertipp, mitt berömda evil eye.
Hon skulle bara veta att få vuxna står pall..

Min dotter har trivts riktigt bra med själva skolan sedan vi flyttade hit, bra lärare, fin skola och hon är duktig i skolämnena. Svårare har det varit att finna en vän, en väninna att dela saker med. Dessa tjejer har känt varandra länge. Men för några veckor sedan lossnade det, C fick sin väninna, en go, trevlig, om än lite blyg bästa väninna.
Då gjorde hon det strategiska misstaget.. Hon berättade att vi skall flytta efter termins slutet.
Flytta bort från Billingstad.. Väninnan blev skrämd, skulle hon bli ensam igen??
Dramadrottningen såg sin chans, en väninnan till, ett sätt att spela ut min Claire..

Där är vi nu, mitt i mars med flera månader kvar av läsåret.. Dramadrottningen och dotterns fd väninna huserar runt och Claire lider..
Jag lider med henne! Lyfter över hennes skolsäck, utebyxorna, slänger en blick till..
Om jag bara kunde.. om jag bara kunde få Claire att spela spelet, ge igen men hon vägrar!
Skulle vilja ta mig ett snack med den lilla drottningen..
Det vore dock ett strategiskt misstag från min sida och vi, vi har inte råd med fler.

Elakt nog kan jag inte låta bli att önska att hon någon dag får smaka sin egen medicin!
Sorry, om jag gjorde dig besviken men jag är inte mer än människa jag heller när känslorna tar över och när det gäller mina barn.
Det är dags nu! Vi är på väg.. Billingstad stänger dörren. Nya öppnas..
Det är ingen strategisk miss, det är framtiden!

1 kommentar:

  1. Jag skulle strida för min unge också. Men med mitt temperment så skulle det hela tiden vara en balansakt mellan att markera på ett snyggt sätt så att Dramaqueen blir mållös och hajar till över sitt beteende, eller att säga något förkrossande så att hon hamnar i en liten pöl av förnedring. Tur att jag har många år på mig att bli vuxen och lära mig att kriga på rätt sätt.Särskilt när det handlar om barn, för barn, och inte MOT barn. Om det nu finns "rätt" sätt att slåss på.
    Må så gott och ge jäntan en kram. Hon kommer att finna en Sann Väninna snart=O)
    // Lin

    SvaraRadera